Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/19776
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNatorp, Paul Gerhard-
dc.contributor.authorNoras, Andrzej J.-
dc.date.accessioned2021-04-02T11:26:25Z-
dc.date.available2021-04-02T11:26:25Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.citationA.J. Noras, T. Kubalica (red.), „Neokantyzm badeński i marburski : antologia tekstów” (S. 241-266). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-226-1981-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/19776-
dc.descriptionPodstawa przekładu: Kant und die Marburger Schule. Wykład wygłoszony na posiedzeniu Towarzystwa Kantowskiego w Halle, 27 kwietnia 1912 roku (wersja rozszerzona). Opublikowany pierwotnie w „Kant-Studien” 1912, Bd. 12, s. 193-221. Przedruk w: Erkenntnistheorie und Logik im Neukantianismus. Texte von Cohen, Natorp, Cassirer, Windelband, Rickert, Lask, Bauch. Hrsg. von W. Flach und H. Holzhey. Hildesheim 1980, s. 197-225.pl_PL
dc.description.abstractTowarzystwo, w którym mam zaszczyt przemawiać, swym kwitnącym stanem i ogromnie poważaną nazwą świadczy już o tym, jak bardzo żywa jest jeszcze pośród nas filozofia Kanta, tak często uznawana za martwą i w ten sposób opisywana. Każdy, kto chce w filozofii osiągnąć jakiś postęp, za swój podstawowy obowiązek uznaje rozprawę z filozofią Kanta. Jednakże w szczególny sposób zobowiązania tego winna być świadoma szkoła filozoficzna, która pierwotnie wychodzi od wyraźnego zamiaru wydobycia nauki Kanta w jej niezmiennej historycznej postaci, rozumienia tej filozofii na podstawie jej własnego pryncypium, bez przykładania do niej jakiejkolwiek zewnętrznej miary. Wprawdzie nigdy nie chodziło o bezwarunkowe pragnienie bądź konieczność trzymania się twierdzeń (Lehrsätze) Kanta. Mowa o ortodoksyjnym kantyzmie szkoły marburskiej nigdy nie miała podstaw, a wraz z rozwojem szkoły straciła ona nawet najdalszy pozór usprawiedliwienia. Prawdą jest, że Hermann Cohen w swych trzech podstawowych dziełach poświęconych interpretacji Kanta nieustannie nalegał, aby przede wszystkim wyjaśnić literalny sens Kantowskich twierdzeń (Sätze) i zrozumieć go na podstawie jego własnych, autentycznych, opartych na tekstach (urkundlich), zasadniczych myśli, zanim będzie można podjąć wysiłek wykroczenia poza Kanta [...].pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectfilozofia Kantowskapl_PL
dc.subjectszkoła marburskapl_PL
dc.titleKant a szkoła marburskapl_PL
dc.title.alternativeKant und die Marburger Schulepl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Natorp_Noras_Kant_a_szkola.pdf731,78 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons