Abstract: | Wbrew powszechnie panującym, tu i ówdzie, opiniom nie istnieją jednoznaczne międzynarodowe ustalenia dotyczące kształcenia nauczycieli. Można jedynie wyróżnić określone priorytety polityki oświatowej w tym zakresie. Przykładem mogą być tutaj propozycje państw Unii Europejskiej. Według tamtejszych założeń nauczyciel powinien:
- posiadać wyższe wykształcenie akademickie i wykazywać się znajomością co najmniej dwóch języków obcych,
- być specjalistą od wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia, umieć diagnozować jego uzdolnienia, określać zainteresowania i stymulować jego rozwój,
- posiadać wiedzę, która uwzględnia najnowsze osiągnięcia naukowe,
- uczyć się innowacyjnie i kształtować tę umiejętność u swoich uczniów,
- trafnie, szybko, racjonalnie i tolerancyjnie reagować na to, co twórcze,
- stwarzać warunki do aktywnego podejścia do nabywanej przez uczniów wiedzy i umiejętności,
- umieć korzystać z nowych technik i środków informatycznych oraz zaznajamiać uczniów z tego rodzaju zagadnieniami,
- aktualizować i poszerzać wiedzę uczniów o kwalifikacjach na rynku pracy,
- aktywnie działać w środowisku lokalnym.(...) |