Skip navigation

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21110
Title: Praktyka oparta na dowodach w postępowaniu logopedycznym
Authors: Krzeszewska, Paulina
Keywords: praktyka oparta na dowodach; terapia logopedyczna; postępowanie logopedyczne
Issue Date: 2020
Citation: "Logopedia" T. 49, nr 2 (2020), s. 233-248
Abstract: Praktyka oparta na dowodach (ang. evidence-based practice – EBP) winna ze sobą łączyć: kompetencje kliniczne, dane z badań naukowych oraz preferencje osoby obejmowanej terapią. W toku postępowania terapeutycznego, po wnikliwym zbadaniu pacjenta, uwzględnia ona następujące kroki, nazwane w artykule formułą „5Z”: zadać pytanie kliniczne, zdobyć dowody naukowe, zaopiniować zgromadzone dowody, zastosować wnioski do terapii i zweryfikować wdrożoną na podstawie dowodów strategię. Celem artykułu jest opisanie idei praktyki opartej na dowodach naukowych w logopedii oraz jej mocnych i słabych stron w konfrontacji z rzeczywistością. Przedstawiono znaczenie kluczowych elementów, na które składa się charakteryzowany paradygmat, hierarchię dowodów naukowych, źródła wyników wiarygodnych badań istotnych dla logopedii, jak również etapy postępowania logopedycznego według kryteriów EBP. Zgromadzone wnioski do działań praktyków i badaczy mogą stanowić przyczynek do rozwijania praktyki opartej na dowodach w polskiej logopedii.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21110
DOI: 10.24335/2m31-jr84
ISSN: 0459-6935
Appears in Collections:Artykuły (W.Hum.)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Krzeszewska_Praktyka_oparta_na_dowodach_w_postepowaniu_logopedycznym.pdf1,64 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons License Creative Commons