Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21110
Tytuł: Praktyka oparta na dowodach w postępowaniu logopedycznym
Autor: Krzeszewska, Paulina
Słowa kluczowe: praktyka oparta na dowodach; terapia logopedyczna; postępowanie logopedyczne
Data wydania: 2020
Źródło: "Logopedia" T. 49, nr 2 (2020), s. 233-248
Abstrakt: Praktyka oparta na dowodach (ang. evidence-based practice – EBP) winna ze sobą łączyć: kompetencje kliniczne, dane z badań naukowych oraz preferencje osoby obejmowanej terapią. W toku postępowania terapeutycznego, po wnikliwym zbadaniu pacjenta, uwzględnia ona następujące kroki, nazwane w artykule formułą „5Z”: zadać pytanie kliniczne, zdobyć dowody naukowe, zaopiniować zgromadzone dowody, zastosować wnioski do terapii i zweryfikować wdrożoną na podstawie dowodów strategię. Celem artykułu jest opisanie idei praktyki opartej na dowodach naukowych w logopedii oraz jej mocnych i słabych stron w konfrontacji z rzeczywistością. Przedstawiono znaczenie kluczowych elementów, na które składa się charakteryzowany paradygmat, hierarchię dowodów naukowych, źródła wyników wiarygodnych badań istotnych dla logopedii, jak również etapy postępowania logopedycznego według kryteriów EBP. Zgromadzone wnioski do działań praktyków i badaczy mogą stanowić przyczynek do rozwijania praktyki opartej na dowodach w polskiej logopedii.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21110
DOI: 10.24335/2m31-jr84
ISSN: 0459-6935
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Krzeszewska_Praktyka_oparta_na_dowodach_w_postepowaniu_logopedycznym.pdf1,64 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons