http://hdl.handle.net/20.500.12128/21194
Tytuł: | Reportaż w świecie szkoły |
Tytuł równoległy: | Reportage in the school world |
Autor: | Ochwat, Magdalena |
Słowa kluczowe: | reportage; school; Polish language lesson; engaged humanities; ecocriticism |
Data wydania: | 2019 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | K. Frukacz (red.), "Literatura polska w świecie. T. 7, Reportaż w świecie światowość reportażu" (S. 280-294). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Nr Serii/Raportu: | Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego;nr 3902 |
Abstrakt: | The article deals with the use of non-fiction literature in secondary school lessons. In addition to Polish language and literature lessons, I see the possibility and also the need to using the genre described here during class in other subjects, showing the dominant role of humanities as a field that combines competences in literature theory, geography, knowledge about society and history, among other areas. In the first part of the article, I provide reflection on the characteristics of the genre, which, in my opinion, can cause a greater reading activity of pupils and involve them in the community of readers. In the second part, I propose readings of specific reports on ecological problems in the spirit of ecodidactics: Plutopia. Atomowe miasta i nieznane katastrofy nuklearne [Plutopia. Nuclear Families, Atomic Cities, and the Great Soviet and American Plutonium Disasters] by Kate Brown, Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości [Chernobyl Prayer. A Chronicle of the Future] by Svetlana Alexievich, Miedzianka. Historia znikania [History of a Disappearance. The Story of a Forgotten Polish Town] by Filip Springer. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/21194 |
ISBN: | 978‑83‑226‑3787‑6 978-83-226-3844-6 |
ISSN: | 0208‑6336 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Ochwat_Reportaz_w_swiecie_szkoly.pdf | 565,17 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons