Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21255
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCabała, Agata-
dc.contributor.authorRodek, Violetta-
dc.date.accessioned2021-08-31T11:50:09Z-
dc.date.available2021-08-31T11:50:09Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.isbn978-83-948401-6-7-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/21255-
dc.description.abstract"Publikacja W poszukiwaniu modeli edukacji kulturowej. Aktywność nauczycieli i jej uwarunkowania w szkolnej przestrzeni edukacji formalnej powstała w ramach projektu operatorkultury.pl, realizowanego przez Regionalny Instytut Kultury w Katowicach w ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Bardzo Młoda Kultura 2016–2018”; stanowi efekt badań realizowanych w 2017 roku. Jest rezultatem analizy pogłębionych wywiadów autobiograficznych, prowadzonych w ramach projektu operatorkultury.pl wśród nauczycieli realizujących edukację kulturową w przestrzeni kształcenia formalnego. Gromadzi zrekonstruowane, opisane i poddane krytycznemu osądowi modele edukacji kulturowej, stosowane przez nauczycieli w systemie kształcenia formalnego. Wyodrębnione typy sporządzono na podstawie przeprowadzonych badań jakościowych. Poza analizą sposobów realizacji edukacji kulturowej poddano interpretacji także czynniki wpływające na aktywność nauczycieli oraz świadomość znaczenia tego obszaru dla rozwoju osobistego nauczycieli." (fragm.)pl_PL
dc.description.sponsorshipNarodowe Centrum Kulturypl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatowice : Regionalny Instytut Kultury w Katowicachpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.subjectmodelpl_PL
dc.subjectnauczycielpl_PL
dc.subjectedukacja kulturowapl_PL
dc.subjectedukacja formalnapl_PL
dc.titleW poszukiwaniu modeli edukacji kulturowej : aktywność nauczycieli i jej uwarunkowania w przestrzeni edukacji formalnejpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookpl_PL
dc.description.referencesAngrosino M.: Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa, WN PWN, 2010. Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Opr. Krajewski M., Szmidt F. Kraków, MIK, 2014. Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. Warszawa, WN PWN, 2003. Bereźnicki F.: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków, „Impuls”, 2001. Cichosz M.: Polska pedagogika społeczna w latach 1945-2003. Wybór tekstów źró¬dłowych. T. 1. Toruń, Wyd. Adam Marszałek, 2004. Dewey J.: Szkoła a społeczeństwo. Warszawa, Wyd. Akademickie „Żak”, 2005. Dróżka W.: Pokolenie nauczycieli. Kielce, WSP, 1998. Dudzikowa M.: Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2000, nr 9 (cz. I) oraz nr 10 (cz.II). Dudzikowa M.: Wychowanie przez aktywne uczestnictwo. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1987. Edukacja artystyczna wobec przemian społeczno-oświatowych. Red. Kataryńczuk- -Mania L., Karcz J. Zielona Góra, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2002. Edukacja kulturalna a egzystencja człowieka. Red. Gołaszewska M., Suchodolski B. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1986. Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży. Red. Idzikowski B., Narkiewicz-Niedbalec E. Zielona Góra – Warszawa, Regionalne Centrum Animacji Kultury – Centrum Animacji Kultury, 2000. Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży. X Forum Oświatowe. Opr. Grycan A. Olsztyn, IKN ODN, 1987. Edukacja kulturalna. Szkoła i rodzina. Red. Jankowski D. Kalisz, 1993. Edukacja kulturalna. Wybrane obszary. Red. Olbrycht K. Katowice, Wyd. Uniwersy¬tetu Śląskiego, 2004. Flick U.: Projektowanie badania oświatowego. Warszawa, WN PWN, 2010. Gurycka A.: O sztuce wychowywania dla wychowawców i nauczycieli. Kraków, CODN, 1997. Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały. Red. Urba¬niak-Zając D., Piekarski J. Łódź , Wyd. UŁ, 2001. Jankowski D.: Edukacja wobec zmiany. Toruń, Wyd. Adam Marszałek, 2004. Kojs W.: Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice, Wyd. Uniwersytetu Ślą¬skiego, 1994. Kompetencje do prowadzenia edukacji kulturalnej. Red. Olbrycht K., Głyda B., Matu¬siak A. Katowice, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, 2014. Kompetencje zawodowe nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyj¬nych. Red. Gmoch R., Krasnodębska A. Opole, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, 2005. Konecki K.: Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa, WN PWN, 2000. Krajewski M.: W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze. „Kultura i Społeczeństwo” 2013, nr 1. Kruger H.H.: Metody badań w pedagogice. Gdańsk, GWP, 2007. Krüger H.H.: Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk, GWP, 2005. Kryteria wyboru i oceniania w kulturze. Red. Winnicka-Gburek J., Dziadzia B. Gdańsk, Wyd. Naukowe Katedra, 2017. Kształcenie pedagogów realizujących wychowanie plastyczne – w świetle aktualnych potrzeb edukacyjnych i uwarunkowań społeczno-kulturalnych. Red. Olbrycht K. Cie¬szyn, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, 1998. Kubinowski D.: Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja. Lublin, Wyd. UMCS, 2010. Kultura inspiracją kształcenia ogólnego. Red. Wojnar I., Kubina J. Warszawa, „Elip¬sa”, 1998. Kultura w kręgu wartości. Red. Dyczewski L. Lublin, Wyd. Towarzystwo Naukowe KUL, 2001. Kwiatkowska H.: Pedeutologia. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profe¬sjonalne, 2008. Kwieciński Z.: Socjopatologia edukacji. Olecko – Białystok, Mazurska Wszechnica Nauczycielska – „Trans Humana”, 1995. Kwieciński Z.: Socjopatologia edukacji. Olecko, Mazurska Wszechnica Nauczy¬cielska, 1995. Lalak D.: Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa, Wyd. Akademickie „Żak”, 2010. Lewartowicz U.: Pozalekcyjna edukacja kulturalna w teorii i praktyce. Lublin, Wyd. UMCS, 2015. Łakomska N.: Nauka w szkole i poza szkołą. „Rocznik Muzeum Narodowego w Kiel¬cach” 2013, t. 28, s. 361–369. Mendel M.: Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy. Gdańsk, „Harmonia”, 2007. Merriam Sh.M.: Qualitative research and case study applications in education. San Francisco, Jossey–Bass Publishers, 1998. Metoda biograficzna w socjologii. Red. Włodarek G., Ziółkowski M. Warszawa–Po¬znań, WN PWN, 1990. Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Red. Kubinowski D., Nowak M. Kraków, Impuls, 2006. Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Red. Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Szmidt K.J. Kraków, Impuls, 2010. Metody badań jakościowych. Red. Denzin N.K., Lincoln Y.S. T. 2. Warszawa, WN PWN, 2009. Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych. Red. Popek S. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1984. Michalak J.: Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków. Łódź, Wyd. UŁ, 2007. Muszyńska E.: Swoboda, przymus i przemoc w relacjach dziecko – dorosły. Poznań, Wyd. UAM, 1998. Olbrycht K. i inni: Kadry dla kultury w edukacji i edukacji w kulturze. Katowice, Re¬gionalny Ośrodek Kultury – Regionalne Obserwatorium Kultury, 2012. Olbrycht K.: O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym. Toruń, Wyd. Adam Marszałek, 2007. Olbrycht K.: Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, 2000. Olubiński A.: Podmiotowość roli nauczyciela i ucznia. Toruń, Wyd. Adam Marszałek, 2001. Ortega y Gasset J.: Dehumanizacja sztuki i inne eseje. Warszawa, Czytelnik, 1980. Palka S.: Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk, GWP, 2006. Patton M. Q.: Qualitatative evaluation and research methods. Sage Publications. Newbury Park–London–New Delhi, 1990. Pedagogika kultury. Historyczne osiągnięcia, współczesne kontrowersje wokół edukacji kulturalnej, perspektywy rozwoju. Red. Gajda J. Lublin, Wyd. UMCS, 1998. Pikała A.: Edukacja kulturalna w szkole – założenia i determinanty realizacji. „Kultura i Wychowanie” 2014, nr 7, s. 83–93. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa, Wyd. Akademickie „Żak”, 2001. Podstawy metodologii badań w pedagogice. Red. Palka S.. Gdańsk, GWP, 2010. Poradnik metodyczny. Edukacja kulturowa. Red. Sikorska K. Poznań, Centrum Kul¬tury Zamek, 2014. Raport końcowy z badań nad procesem wprowadzania nowej podstawy programowej z plastyki i muzyki. Red. Krajewski M., Schmidt F. Poznań 2014. Rodek V.: Stan i uwarunkowania autoedukacji studentów. Katowice, Wyd. Uniwer¬sytetu Śląskiego, 2014. Rubacha Ł.: Metodologia badań nad edukacją. Warszawa, Wydawnictwa Akade¬mickie i Profesjonalne, 2008. Silverman D.: Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Warszawa, WN PWN, 2007. Silverman D.: Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa, WN PWN, 2009. Społeczno – kulturowe konteksty edukacji nauczycieli i pedagogów. Red. Kwiatkowska H., Lewowicki T. Warszawa, WSP ZWP, 2003. Szczepański J.: Odmiany czasu teraźniejszego. Warszawa, KiW, 1986. Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji artystycznej. Red. Pankowska K. Warszawa, Wyd. Akademickie „Żak”, 2010. Śliwerski B.: Edukacja pod prąd. Kraków, Impuls, 2001. Ubraniak-Zając D.: W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów: badania rekonstrukcyjne. Kraków, Impuls, 2016. Urbaniak – Zając D., Kos E.: Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka. Warszawa, PWN, 2013. Urbaniak-Zając D., Piekarski J.: Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź, Wyd. UŁ, 2003. Wojnar I.: Dramat edukacji – szanse i ograniczenia edukacji kulturalnej. „Oświata i Wychowanie” 1989, nr 38. Współczesne zagadnienia zawodu nauczyciela. Red. Dróżka W., Gołębiowski B. Kielce, WP ZNP, 1995. Wychowanie, pojęcia, procesy, konteksty. T. V. Red. Dudzikowa M., Czerepaniak-Wal¬czak M. Gdańsk, GWP, 2010. Wychowawca estetyczny. Kompetencje i kształcenie na poziomie wyższym. Skrypt dla studentów kierunków pedagogicznych. Red. Danel-Bobrzyk H., Olbrycht K. Katowice, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, 1990. Wysocka E.: Doświadczanie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania. Próba opisu strukturalno-funkcjonalnego modelu życia preferowanego przez młodzież z perspektywy pedagogiki społecznej. Katowice, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, 2009. Źródła internetowe: Halden J.: Ekologia kultury. Http://www.kulturairozwoj.msap.pl/doki/spis/KIR-0/ kir_0-03.pdf Jaka przyszłość polskiej edukacji? Red. J. Zbieranek. Gdańsk, 2012. Https://www.kongresobywatelski.pl/wp-content/uploads/2017/05/wis-49.pdf Kosińska M.: Edukacja kulturowa. Http://cpe.poznan.pl/dictionary/ edukacja-kulturowa/ Krajewski M., Szmidt F.: Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturalnej w Polsce. Raport końcowy. Http://badania-wkulturze.mik. krakow.pl/files/animacja_edukacja.pdf Krajewski M.: Uczestnictwo w kulturze. Http://cpe.poznan.pl/dictionary/ uczestnictwo-w-kulturze/ Moszkowicz J.: Komentarz do raportu Animacja/Edukacja. Możliwości i ogranicze¬nia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. W: Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Opr. M. Krajewski, F. Szmidt. Kraków, Wyd. MIK, 2014. Https://www.slideshare.net/mik_krakow/ animacja-edukacja-raportkoncowy Olbrycht K.: Edukacja kulturalna – potrzeby, uwarunkowania, perspektywy. Http:// regionalneobserwatoriumkultury.pl/110.html?file=tl_files/fotki%20kk/Eduka-cja%20kulturalna%20-%20Katarzyna%20Olbrycht.pdfpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Cabala_W_poszukiwaniu_modeli_edukacji_kulturowej.pdf1,7 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.