http://hdl.handle.net/20.500.12128/21628
Tytuł: | Czy gimnazjalista potrafi nazwać przyimki, spójniki i zaimki: : wyimek z badań |
Autor: | Zok-Smoła, Aleksandra |
Słowa kluczowe: | język polski w gimnazjum; gramatyka; części mowy |
Data wydania: | 2018 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | K. Jędrych, D. Krzyżyk, M. Ochwat, M. Wójcik-Dudek (red.), "Przestrzenie spotkania : tom dedykowany Profesor Ewie Jaskółowej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej" (S. 445-454). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | Jednym z głównych elementów tradycyjnie rozumianej szkolnej gramatyki jest dział, który - zgodnie z nazewnictwem zaproponowanym przez Michała Jaworskiego - można nazwać nauką o częściach mowy. O wadze zagadnień, wchodzących w zakres nauki o częściach mowy, świadczą zapisy zawarte między innymi w obowiązującej Podstawie programowej… oraz w opublikowanym w listopadzie 2016 roku projekcie podstawy programowej, przeznaczonej do realizacji w ośmioklasowej szkole podstawowej. Dokument z 2008 roku zakłada, że uczeń kończący naukę w szkole podstawowej będzie rozpoznawać czasowniki, rzeczowniki, przymiotniki, przysłówki, liczebniki, przyimki, zaimki oraz spójniki2, a repertuar znanych mu części mowy w gimnazjum zostanie rozszerzony jedynie o partykułę i wykrzyknik. Nie inaczej ma się rzecz w poddawanym właśnie dyskusjom projekcie podstawy, który zakłada, że uczeń zna wszystkie tradycyjnie wyróżniane w tzw. szkolnej gramatyce części mowy po zakończeniu nauki w IV klasie szkoły podstawowej. Z punktu widzenia dydaktyki przyswojenie przez dziesięciolatków nazw dziesięciu części mowy oraz nabycie umiejętności ich rozpoznawania wydaje się niemożliwe. [fragm. tekstu] |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/21628 |
ISBN: | 978-83-226-3308-3 978-83-226-3309-0 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Zok_Smola_Czy_gimnazjalista_potrafi_nazwac_przyimki_spojniki_i_zaimki.pdf | 512,14 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons