Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/2198
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDembińska-Pawelec, Joanna-
dc.date.accessioned2018-04-08T18:47:46Z-
dc.date.available2018-04-08T18:47:46Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.citationI. Opacki, A. Nawarecki (red.), „Twórczość Jarosława Iwaszkiewicza : interpretacje” (S. 7-21). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.identifier.isbn83-226-0511-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/2198-
dc.description.abstractThe poetic prose of Jarosław Iwaszkiewicz is interpreted in the first part of this article in agreement with the commentary "from the author", as an implementation of a sonata form. The musical content of the text is shown on its several levels: from the instrumental setting of two contrasting themes (the keys of n and r) to the composition (allegro, largo, rondo, variations). Making use of the categories of formal mimetics, the present authorindicates, however, the impossibility of reconciling completely the construction principles of two different types of utterances. Interpretation reveals the limitations of the literary material: the dialogue type relation of the musical structure with the lingual semantics. The musical convention of the form imposes a certain discipline - endeavours to subject to itself the world of the work, but the stratum of the senses liberating itself from these limitations forms an autonomous sphere of philosophical reflections. The element integrating this duality proves to be the conception of the creative subject.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego;1378-
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectintersemiotycznośćpl_PL
dc.subjectproza poetyckapl_PL
dc.subjectmuzyczność literaturypl_PL
dc.subjectformy muzycznepl_PL
dc.subject"Niebo"pl_PL
dc.subjectJarosław Iwaszkiewiczpl_PL
dc.titleJak słuchać prozy Jarosława Iwaszkiewicza? O muzyczności Nieba.pl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
dc.description.referencesChomiński J.: Formy muzyczne. T. 2. Kraków 1954-1956.pl_PL
dc.description.referencesGłowiński M.: Gry powieściowe. Szkice z teorii i historii form narracyjnych. Warszawa 1973.pl_PL
dc.description.referencesGłowiński M.: Literackość muzyki – muzyczność literatury. W: Pogranicza i korespondencje sztuk. Red. T. Cieślikowska, J. Sławiński. Wrocław 1980.pl_PL
dc.description.referencesIwaszkiewicz J.: Niebo. W: Idem: Pejzaże sentymentalne. Warszawa 1926.pl_PL
dc.description.referencesIwaszkiewicz J.: Pisma muzyczne. Warszawa 1983.pl_PL
dc.description.referencesJędrychowska M.: Wczesna proza Jarosława Iwaszkiewicza. Wrocław 1977.pl_PL
dc.description.referencesKwiatkowski J.: Eleuter. Szkice o wczesnej poezji Jarosława Iwaszkiewicza. Warszawa 1966.pl_PL
dc.description.referencesMałgowska H. M.: Narrator prozy poetyckiej we wczesnej twórczości Iwaszkiewicza (1916-1924). W: Styl i kompozycja. Red. J. Trzynadlowski. Wrocław 1965.pl_PL
dc.description.referencesMatracka-Kościelny A.: Komponowanie dźwiękiem i słowem w twórczości Jarosława Iwaszkiewicza. „Twórczość” 1990, nr 2.pl_PL
dc.description.referencesMuchenberg B.: Literatura muzyczna. Kraków 1981.pl_PL
dc.description.referencesOpalski J.: O sposobach istnienia utworu muzycznego w dziele literackim. W: Pogranicza i korespondencje sztuk. Red. T. Cieślikowska, J. Sławiński. Wrocław 1980.pl_PL
dc.description.referencesOpalski J.: „Sprawiedliwość w pięknie”, czyli o muzyce w twórczości J. Iwaszkiewicza. W: O twórczości Jarosława Iwaszkiewicza. Red. A. Brodzka. Kraków 1983.pl_PL
dc.description.referencesPrzybylski R.: Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916-1938. Warszawa 1970.pl_PL
dc.description.referencesSzymanowski K.: Korespondencja. T. 1. Oprac. T. Chylińska. Kraków 1982.pl_PL
dc.description.referencesWiegandt E.: Problem tzw. muzyczności prozy powieściowej XX wieku. W: Pogranicza i korespondencje sztuk. Red. T. Cieślikowska, J. Sławiński. Wrocław 1980.pl_PL
dc.description.referencesWitkiewicz S. I.: Nowe formy w malarstwie i inne pisma estetyczne. Kraków 1959.pl_PL
dc.description.referencesWoźniakiewicz-Dziadosz M.: Kategorie muzyczne w strukturze tekstu narracyjnego. Na przykładzie Kotłów Beethovenowskich Choromańskiego i Martwej Pasieki Iwaszkiewicza. „Pamiętnik Literacki” 1979, z. 4.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Dembinska_Pawelec_Jak_sluchac_prozy_Jaroslawa_Iwaszkiewicza.pdf830,26 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons