DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Dembińska-Pawelec, Joanna | - |
dc.date.accessioned | 2018-04-08T18:47:46Z | - |
dc.date.available | 2018-04-08T18:47:46Z | - |
dc.date.issued | 1993 | - |
dc.identifier.citation | I. Opacki, A. Nawarecki (red.), „Twórczość Jarosława Iwaszkiewicza : interpretacje” (S. 7-21). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 83-226-0511-0 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/2198 | - |
dc.description.abstract | The poetic prose of Jarosław Iwaszkiewicz is interpreted in the first part of this article in agreement with the commentary "from the author", as an implementation of a sonata form. The musical content of the text is shown on its several levels: from the instrumental setting of two contrasting themes (the keys of n and r) to the composition (allegro, largo, rondo, variations). Making use of the categories of formal mimetics, the present authorindicates, however, the impossibility of reconciling completely the construction principles of two different types of utterances. Interpretation reveals the limitations of the literary material: the dialogue type relation of the musical structure with the lingual semantics. The musical convention of the form imposes a certain discipline - endeavours to subject to itself the world of the work, but the stratum of the senses liberating itself from these limitations forms an autonomous sphere of philosophical reflections. The element integrating this duality proves to be the conception of the creative subject. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego;1378 | - |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | intersemiotyczność | pl_PL |
dc.subject | proza poetycka | pl_PL |
dc.subject | muzyczność literatury | pl_PL |
dc.subject | formy muzyczne | pl_PL |
dc.subject | "Niebo" | pl_PL |
dc.subject | Jarosław Iwaszkiewicz | pl_PL |
dc.title | Jak słuchać prozy Jarosława Iwaszkiewicza? O muzyczności Nieba. | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
dc.description.references | Chomiński J.: Formy muzyczne. T. 2. Kraków 1954-1956. | pl_PL |
dc.description.references | Głowiński M.: Gry powieściowe. Szkice z teorii i historii form narracyjnych. Warszawa 1973. | pl_PL |
dc.description.references | Głowiński M.: Literackość muzyki – muzyczność literatury. W: Pogranicza i korespondencje sztuk. Red. T. Cieślikowska, J. Sławiński. Wrocław 1980. | pl_PL |
dc.description.references | Iwaszkiewicz J.: Niebo. W: Idem: Pejzaże sentymentalne. Warszawa 1926. | pl_PL |
dc.description.references | Iwaszkiewicz J.: Pisma muzyczne. Warszawa 1983. | pl_PL |
dc.description.references | Jędrychowska M.: Wczesna proza Jarosława Iwaszkiewicza. Wrocław 1977. | pl_PL |
dc.description.references | Kwiatkowski J.: Eleuter. Szkice o wczesnej poezji Jarosława Iwaszkiewicza. Warszawa 1966. | pl_PL |
dc.description.references | Małgowska H. M.: Narrator prozy poetyckiej we wczesnej twórczości Iwaszkiewicza (1916-1924). W: Styl i kompozycja. Red. J. Trzynadlowski. Wrocław 1965. | pl_PL |
dc.description.references | Matracka-Kościelny A.: Komponowanie dźwiękiem i słowem w twórczości Jarosława Iwaszkiewicza. „Twórczość” 1990, nr 2. | pl_PL |
dc.description.references | Muchenberg B.: Literatura muzyczna. Kraków 1981. | pl_PL |
dc.description.references | Opalski J.: O sposobach istnienia utworu muzycznego w dziele literackim. W: Pogranicza i korespondencje sztuk. Red. T. Cieślikowska, J. Sławiński. Wrocław 1980. | pl_PL |
dc.description.references | Opalski J.: „Sprawiedliwość w pięknie”, czyli o muzyce w twórczości J. Iwaszkiewicza. W: O twórczości Jarosława Iwaszkiewicza. Red. A. Brodzka. Kraków 1983. | pl_PL |
dc.description.references | Przybylski R.: Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916-1938. Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.description.references | Szymanowski K.: Korespondencja. T. 1. Oprac. T. Chylińska. Kraków 1982. | pl_PL |
dc.description.references | Wiegandt E.: Problem tzw. muzyczności prozy powieściowej XX wieku. W: Pogranicza i korespondencje sztuk. Red. T. Cieślikowska, J. Sławiński. Wrocław 1980. | pl_PL |
dc.description.references | Witkiewicz S. I.: Nowe formy w malarstwie i inne pisma estetyczne. Kraków 1959. | pl_PL |
dc.description.references | Woźniakiewicz-Dziadosz M.: Kategorie muzyczne w strukturze tekstu narracyjnego. Na przykładzie Kotłów Beethovenowskich Choromańskiego i Martwej Pasieki Iwaszkiewicza. „Pamiętnik Literacki” 1979, z. 4. | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|