Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/2198
Tytuł: | Jak słuchać prozy Jarosława Iwaszkiewicza? O muzyczności Nieba. |
Autor: | Dembińska-Pawelec, Joanna |
Słowa kluczowe: | intersemiotyczność; proza poetycka; muzyczność literatury; formy muzyczne; "Niebo"; Jarosław Iwaszkiewicz |
Data wydania: | 1993 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | I. Opacki, A. Nawarecki (red.), „Twórczość Jarosława Iwaszkiewicza : interpretacje” (S. 7-21). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Nr Serii/Raportu: | Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego;1378 |
Abstrakt: | The poetic prose of Jarosław Iwaszkiewicz is interpreted in the first part of this article in agreement with the commentary "from the author", as an implementation of a sonata form. The musical content of the text is shown on its several levels: from the instrumental setting of two contrasting themes (the keys of n and r) to the composition (allegro, largo, rondo, variations). Making use of the categories of formal mimetics, the present authorindicates, however, the impossibility of reconciling completely the construction principles of two different types of utterances. Interpretation reveals the limitations of the literary material: the dialogue type relation of the musical structure with the lingual semantics. The musical convention of the form imposes a certain discipline - endeavours to subject to itself the world of the work, but the stratum of the senses liberating itself from these limitations forms an autonomous sphere of philosophical reflections. The element integrating this duality proves to be the conception of the creative subject. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/2198 |
ISBN: | 83-226-0511-0 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|