Skip navigation

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12128/2210
Title: Verbal dominance vs. temperamental and anxiety variables of FL university students
Authors: Szymczak, M. Krzysztof
Keywords: dominacja werbalna; zmienne temperamentalne
Issue Date: 2015
Publisher: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Citation: D. Gabryś-Barker (red.), “Topics in applied psycholinguistics” (s. 87-111). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstract: Głównym tematem artykułu są przeprowadzone badania nad relacją pomiędzy poziomemilościowej dominacji werbalnej wśród studentów anglistyki a ich cechami indywidualnymi(osobowościowymi). Wskaźniki poziomu dominacji poszczególnych studentów obejmują rozmowność,częstotliwość inicjowania oraz średnią długość segmentu czasowego dominacji (Mean Chunk Length), określone na podstawie obserwacji zajęć z konwersacji w języku angielskim,w szczególności dyskusji, w których udział bierze grupa jako całość, lecz uczestnicy spontaniczniezabierają głos, bez wskazywania kolejnego rozmówcy. Różnice indywidualne, określoneprzy pomocy kwestionariuszy osobowości, obejmują cechy temperamentu (właściwości centralnegosystemu nerwowego, ekstrawersję i neurotyzm) oraz poziom lęku (jako cechy i jakostanu). Przedstawiono wykorzystany w badaniu schemat obserwacji służący określaniu dominacjiwśród uczestników oraz wyniki analizy korelacyjnej zmiennych. Wyniki wskazują na istnieniezwiązku pomiędzy obserwowaną strukturą dominacji werbalnej a badanymi różnicami indywidualnymi.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/2210
ISBN: 9788380124288
9788380124295
Appears in Collections:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Szymczak_Verbal_dominance_vs_temperamental_and_anxiety_variables.pdf447,29 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons License Creative Commons