http://hdl.handle.net/20.500.12128/22282
Tytuł: | IV Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena w odczytaniu mikrohistorycznym |
Tytuł równoległy: | A Microhistorical Reading of Ludwig Van Beethoven’s Piano Concerto No. 4 |
Autor: | Mika, Bogumiła |
Słowa kluczowe: | Beethoven; Fourth Piano Concerto; microhistory; habitus; Erard |
Data wydania: | 2021 |
Źródło: | "Roczniki Humanistyczne", T. 69, z. 12, 2021, s. 69-81 |
Abstrakt: | This article is an attempt to indicate new areas in the study of Beethoven’s music (Fourth Piano Concerto), which can be developed by applying a microhistorical perspective to musicology. It begins with a short reflection on the usefulness and presence of microhistories in research on the art of sound. The author then presents the results of Mark Ferraguto’s analyses, focusing on such issues as Beethoven’s piano technique in relation to the expectations of his contemporary listeners; the category of virtuosity in the context of the aesthetic debates of the time; the composer’s artistic personality; and the possibilities and limitations of the instrument at his disposal in the process of composition. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/22282 |
DOI: | 10.18290/rh216912-5 |
ISSN: | 0035-7707 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Mika_IV_Koncert_fortepianowy.pdf | 798,92 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons