DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Gielata, Ireneusz | - |
dc.date.accessioned | 2022-03-25T12:30:20Z | - |
dc.date.available | 2022-03-25T12:30:20Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | M. Kompała (red.), "Jordi Savall: Doctor Honoris Causa Universitatis Silesiensis" (S. 41-52). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-226-4181-1 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/22947 | - |
dc.description.abstract | Na obrazie Vermeera Lekcja muzyki (Dama przy wirginale w towarzystwie mężczyzny, ok. 1662–1665) młoda kobieta gra na instrumencie. Na spodzie jego wieka widnieje napis: Musica laetitiae comes – medicina dolorum
(„Muzyka towarzyszką radości – lekarstwem na cierpienie”). W myśl tych słów muzyka nie jest jedynie – jak określa to Nicolaus Harnoncourt – swoistą „mową dźwięków”, lecz czymś więcej, czymś, co wykracza poza nią samą. Muzyka leczy i wyzwala radość, a więc uśmierza ból, koi rany, uwalnia od ciężaru smutku czy goryczy czarnej melancholii, potrafi stwarzać dobry nastrój, nieść wesołość, przemieniać chwile ludzkiego
życia w epikurejskie doznania. Od wieków poświadczają to twórcy literatury, jak chociażby Jan Kochanowski, który w jednej z Pieśni stwierdza (...). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Jordi Savall | pl_PL |
dc.subject | doctor honoris causa | pl_PL |
dc.title | Recenzja | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/other | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|