http://hdl.handle.net/20.500.12128/23167
Tytuł: | Akceptacja i afirmacja w procesie terapii |
Autor: | Szafraniec, Grażyna |
Słowa kluczowe: | akceptacja; afirmacja; terapia |
Data wydania: | 1999 |
Źródło: | "Nauczyciel i Szkoła" 1999, nr 1, s. 46-52 |
Abstrakt: | Ważność i konieczność akceptacji podmiotu oddziaływań wychowawczych czy też terapeutycznych podkreślana jest w literaturze pedagogicznej (psychologicznej) od dawna przez wielu autorów. Literaturę tę można podzielić na dwie grupy: tę, w której opisywana jest rola akceptacji dziecka w rodzinie przez jego rodziców, głównie matkę, od początku rozwoju ontogenetycznego, a więc także w okresie prenatalnym. W publikacjach z tego zakresu omawia się przede wszystkim wpływ pozytywnych postaw rodzicielskich (zwłaszcza postawy akceptacji) na przebieg procesu rozwoju i kształtowania się osobowości dziecka; tę, zajmującą się procesem terapii, stosowanym w chwili, kiedy wpływ rodziny i postawy rodzicielskie, najczęściej negatywne (odrzucenie, cofnięcie akceptacji), powodują zaburzenia rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka. W braku akceptacji dziecka upatruje się więc społecznej etiologii występowania u niego zaburzeń rozwoju i zachowania, a organizowany proces terapii psychopedagogicznej czy socjoterapii ma na celu korektę tych zaburzeń (...). |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/23167 |
ISSN: | 1426-9899 2544-6223 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Szafraniec_Akceptacja_i_afirmacja_w_procesie.pdf | 456,98 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons