http://hdl.handle.net/20.500.12128/23294
Tytuł: | Preferencje czytelnicze dzieci w wieku wczesnoszkolnym : (rekonesans badawczy) |
Autor: | Krasoń, Katarzyna |
Słowa kluczowe: | czytelnictwo; badania |
Data wydania: | 1999 |
Źródło: | "Nauczyciel i Szkoła" 1999, nr 2, s. 37-41 |
Abstrakt: | Badanie czytelnictwa sześcio-dziesięciolatków nie jest zadaniem łatwym. Z jednej strony upodobania lekturowe dzieci w tym wieku uzależnione są od propozycji przekazywanych przez dorosłych pośredników: rodziców, nauczycieli. Fascynacje dziecięce niekoniecznie muszą wynikać więc z rzeczywistego zainteresowania konkretną książką. Mogą być jedynie wynikiem takiej, a nie innej oferty, przekazywanej przez osoby trzecie. Z drugiej strony utrudnione jest także gromadzenie materiału empirycznego, bowiem uczniowie rozpoczynający edukację nie potrafią jeszcze w pelm komunikować się poprzez uznane metody gromadzenia danych, takie jak ankieta czy kwestionariusz. Analiza zainteresowań najmłodszych odbiorców wymaga opracowania nowych i modyfikacji istniejących metod badania czytelnictwa. Jedną z możliwości zbierania i kompletowania informacji jest zastosowanie wywiadu z dzieckiem, inną analiza wykonanych przez nie prac plastycznych czy rozmowa kierowana. Wszystkie wymienione sposoby pozwalają na uzyskanie bezpośrednich i dość wyczerpujących informacji od małych odbiorców, wymagają jednak sporo czasu. Należy bowiem każdemu respondentowi poświęcić specjalną uwagę. Uzyskane wyniki można wzbogacić o analizę kart bibliotecznych, zastosowanie ankiety analizującej wypowiedzi rodziców, nauczycieli i bibliotekarzy. Dopiero wówczas możliwe będą uogólnienia, a wnioski ukażą faktyczne upodobania dzieci (...). |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/23294 |
ISSN: | 1426-9899 2544-6223 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Krason_Preferencje_czytelnicze_dzieci_w_wieku_wczesnoszkolnym.pdf | 434,67 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons