Skip navigation

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23327
Title: Rola nauczyciela w rozwiązywaniu konfliktów między uczniami
Authors: Łysek, Jan
Keywords: szkoła; konflikty
Issue Date: 1999
Citation: "Nauczyciel i Szkoła" 1999, nr 2, s. 69-78
Abstract: Konflikty są powszechnym i istotnym elementem naszego życia.. Stanową one naturalny wynik konfrontacji różnych typów osobowości, zainteresowań i przekonań. Istnieją konflikty indywidualne, wewnętrzne, społeczne i grupowe. Ich źródłem są różnice w sądach, systemach wartości, ocenach lub stylu życia (por. W. Dobrolowicz, 1996). Wszystkie te rozbieżności są tak naprawdę czymś pożądanym, gdyż uczą zrozumienia i tolerancji. Istotny jest jednak sposób radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, gdyż wyjście z tego rodzaju sytuacji w sposób racjonalny i optymalny jest bardzo ważną kwestią. Konflikty mogą prowadzić do zachowali agresywnych, a te nie powinny mieć miejsca. Szczególnie ważna staje się tutaj rola nauczyciela. Powinien on stwarzać warunki do rozwiązywania konfliktów (por.: B. Strycharska, 1998). Jednak brak czasu, zmęczenie, obsesyjna troska o spokój w klasie i realizacja programu nauczania nie sprzyjają tworzeniu warunków do rozwiązywania konfliktów, a tym samym do przeciw-działania zachowaniom agresywnym. To musi ulec zmianie, gdyż uczniowie muszą być przygotowani do właściwej reakcji na występujące konflikty (...).
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23327
ISSN: 1426-9899
2544-6223
Appears in Collections:Artykuły (WNS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lysek_Rola_nauczyciela_w_rozwiazywaniu_konfliktow.pdf557,63 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons License Creative Commons