http://hdl.handle.net/20.500.12128/23327
Tytuł: | Rola nauczyciela w rozwiązywaniu konfliktów między uczniami |
Autor: | Łysek, Jan |
Słowa kluczowe: | szkoła; konflikty |
Data wydania: | 1999 |
Źródło: | "Nauczyciel i Szkoła" 1999, nr 2, s. 69-78 |
Abstrakt: | Konflikty są powszechnym i istotnym elementem naszego życia.. Stanową one naturalny wynik konfrontacji różnych typów osobowości, zainteresowań i przekonań. Istnieją konflikty indywidualne, wewnętrzne, społeczne i grupowe. Ich źródłem są różnice w sądach, systemach wartości, ocenach lub stylu życia (por. W. Dobrolowicz, 1996). Wszystkie te rozbieżności są tak naprawdę czymś pożądanym, gdyż uczą zrozumienia i tolerancji. Istotny jest jednak sposób radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, gdyż wyjście z tego rodzaju sytuacji w sposób racjonalny i optymalny jest bardzo ważną kwestią. Konflikty mogą prowadzić do zachowali agresywnych, a te nie powinny mieć miejsca. Szczególnie ważna staje się tutaj rola nauczyciela. Powinien on stwarzać warunki do rozwiązywania konfliktów (por.: B. Strycharska, 1998). Jednak brak czasu, zmęczenie, obsesyjna troska o spokój w klasie i realizacja programu nauczania nie sprzyjają tworzeniu warunków do rozwiązywania konfliktów, a tym samym do przeciw-działania zachowaniom agresywnym. To musi ulec zmianie, gdyż uczniowie muszą być przygotowani do właściwej reakcji na występujące konflikty (...). |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/23327 |
ISSN: | 1426-9899 2544-6223 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Lysek_Rola_nauczyciela_w_rozwiazywaniu_konfliktow.pdf | 557,63 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons