http://hdl.handle.net/20.500.12128/23487
Title: | Europejskie tendencje w kształceniu nauczycieli |
Authors: | Łysek, Jan |
Keywords: | kształcenie; Europa |
Issue Date: | 2001 |
Citation: | "Nauczyciel i Szkoła" 2001, nr 3/4, s. 9-17 |
Abstract: | Perspektywa przystąpienia do Unii Europejskiej sprawia, że istnieje konieczność poznania koncepcji, form oraz zasad kształcenia i doskonalenia w krajach Wspólnoty. Porównania w tym zakresie mogą dotyczyć różnych elementów edukacji, czyli idei, modeli, priorytetów kształcenia, reform programowych oraz norm prawnych i ekonomicznych. Deklarując wolę członkostwa w Unii, dany kraj zobowiązuje się do stopniowego dostosowywania swoich norm, zasad i wzorców do tych, które obowiązują w krajach Unii. Interesującym zagadnieniem staje się zatem konieczność opisu tego, co jest aktualne w tym zakresie w kraju kandydackim, jakim jest aktualnie Polska, oraz odniesienie określonych faktów do założeń unijnych. Integracja europejska zakłada m.in. możliwość swobodnego przepływu wykwalifikowanych kadr pomiędzy państwami Unii Europejskiej. Istotny jest zatem jeden z ważnych priorytetów UE, czyli osiągnięcie przez osoby uczące się w różnych krajach porównywalnego zakresu wiedzy i umiejętności zawodowych, a tym samym zagadnienia dotyczące porównywalności dyplomów, standardów kształcenia oraz systemów doskonalenia i poradnictwa zawodowego (...). |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/23487 |
ISSN: | 1426-9899 2544-6223 |
Appears in Collections: | Artykuły (WNS) |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Lysek_Europejskie_tendencje_w_ksztalceniu_nauczycieli.pdf | 463,53 kB | Adobe PDF | View/Open |
Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons License