http://hdl.handle.net/20.500.12128/23503
Tytuł: | Muzyka czynnikiem wspomagającym nabywanie kompetencji matematycznych w kształceniu zintegrowanym uczniów klas I-III |
Autor: | Kisiel, Mirosław |
Słowa kluczowe: | edukacja; dzieci; muzyka; matematyka |
Data wydania: | 2002 |
Źródło: | "Nauczyciel i Szkoła" 2002, nr 1/2, s. 55-65 |
Abstrakt: | Muzyka już od starożytności była terenem, na którym dokonywał się szczególny i wielokierunkowy rozwój liczbowej koncepcji bytu. Przykładem tu może być postać Euklidesa, który podał uzasadnienie poglądu o wzajemnym przyporządkowaniu liczb i dźwięków. Platon w swoich dziełach omawiając kolejno arytmetykę, geometrię, astronomię i muzykę, podkreślał ich przydatność oraz wzajemne zależności. W starożytnych traktatach tego filozofa w szczególny sposób został podkreślony związek muzyki z astronomią. Także u Arystotelesa spotykamy się z matematycznym rozumieniem muzyki, która znalazła swoje miejsce w ogólnej klasyfikacji dyscyplin filozoficznych, obejmującej wówczas podstawowy zespół nauk. Ścisły związek muzyki, geometrii, astronomii, arytmetyki i liczby akcentuje w wielu swoich rozważaniach św. Augustyn.1 Współcześni pracownicy nauki, tj. Richard A. Knox stwierdzają, że zarówno wykonanie, jak i słuchanie muzyki może pomóc w rozszerzaniu niektórych wyższych funkcji mózgu. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/23503 |
ISSN: | 1426-9899 2544-6223 |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (WNS) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Kisiel_Muzyka_czynnikiem_wspomagajacym_nabywanie.pdf | 546,15 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons