Skip navigation

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12128/2396
Title: ”Pokój ci, Janku”? Nowela pozytywistyczna dla początkujących
Authors: Gralewicz-Wolny, Iwona
Keywords: powieści pozytywistyczne; nowele pozytywistyczne; nauczanie w szkole; interpretacje
Issue Date: 2013
Publisher: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Citation: E. Jaskóła, K. Jędrych (red.), “Nowe odsłony klasyki w szkole : literatura XIX wieku” (s. 191-199). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstract: The article is an attempt to defend the presence of Positivist novels and any other worksthat are not the learners’ interest though being honorably called the classics in the schoolreading lists. The reason for the status quo is a language barrier, and a substantial culturaldistance dividing the reality of the world presented from the modern world, and the fossilizationof the discourse devoted to works from the past deriving from the 19th century textorigins. The solution, as the author claims, should be not the reduction of the school canon tothe latest texts, but the refreshment of interpretation propositions in accordance with currentmethodologies of reading. The very task should be treated as yet another level of the cooperationof the school and academic Polish studies.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/2396
ISBN: 9788322621639
Appears in Collections:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gralewicz_Wolny_Pokoj_ci_Janku_Nowela_pozytywistyczna.pdf266,93 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons License Creative Commons