Abstrakt: | Każdy, kto decyduje się na wykonywanie zawodu nauczyciela,
powinien pamiętać, że sprawne funkcjonowanie narządu głosu jest
u przyszłych pedagogów podstawowe. Jak zauważa słusznie wielu
badaczy emisji głosu, foniatrów czy laryngologów, w takim przypadku
warto krytycznie podejść do swoich umiejętności głosowych,
interpersonalnych oraz zdrowotnych. Dla właściwego emitowania
głosu najważniejsze są: poprawnie anatomicznie i funkcjonalnie
ukształtowany narząd głosu (bez zmian dysplastycznych, rozwojowych
itp.), brak przewlekłych stanów zapalnych w obrębie gardła
i krtani, brak zmian chorobowych w obrębie jamy nosowej oraz
brak zmian anatomicznych, stanów alergicznych, które powodują
osłabienie drożności jamy nosowej, górnych dróg oddechowych
oraz rezonatorów, brak odruchu audio-fonacyjnego (mówienie głośniej,
niż jest to w danym momencie konieczne), brak wad wymowy
utrudniających bądź uniemożliwiających zrozumienie przekazywanego
komunikatu, prawidłowa koordynacja oddechowo-fonacyjna,
właściwy czas fonacji, utrwalone nawyki prawidłowej artykulacji
i wysokiej kultury słowa. |