Skip navigation

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12128/2631
Title: Jakość emisji głosu przyszłych nauczycieli
Authors: Guzy, Anna
Keywords: emisja głosu; nauczyciele
Issue Date: 2014
Publisher: Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Citation: D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska (red.), "Językowe, literackie i kulturowe ścieżki edukacji polonistycznej (tradycja i współczesność) : księga jubileuszowa dedykowana Profesor Helenie Synowiec w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej" (S. 427-440). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstract: Każdy, kto decyduje się na wykonywanie zawodu nauczyciela, powinien pamiętać, że sprawne funkcjonowanie narządu głosu jest u przyszłych pedagogów podstawowe. Jak zauważa słusznie wielu badaczy emisji głosu, foniatrów czy laryngologów, w takim przypadku warto krytycznie podejść do swoich umiejętności głosowych, interpersonalnych oraz zdrowotnych. Dla właściwego emitowania głosu najważniejsze są: poprawnie anatomicznie i funkcjonalnie ukształtowany narząd głosu (bez zmian dysplastycznych, rozwojowych itp.), brak przewlekłych stanów zapalnych w obrębie gardła i krtani, brak zmian chorobowych w obrębie jamy nosowej oraz brak zmian anatomicznych, stanów alergicznych, które powodują osłabienie drożności jamy nosowej, górnych dróg oddechowych oraz rezonatorów, brak odruchu audio-fonacyjnego (mówienie głośniej, niż jest to w danym momencie konieczne), brak wad wymowy utrudniających bądź uniemożliwiających zrozumienie przekazywanego komunikatu, prawidłowa koordynacja oddechowo-fonacyjna, właściwy czas fonacji, utrwalone nawyki prawidłowej artykulacji i wysokiej kultury słowa.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/2631
ISBN: 9788380122680
Appears in Collections:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Guzy_Jakosc_emisji_glosu_przyszlych_nauczycieli.pdf586,92 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons License Creative Commons