Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/2964
Tytuł: | Przekłady literatury dla dzieci i młodzieży - między przekazem wielokulturowym a zunifikowanym |
Autor: | Niesporek-Szamburska, Bernadeta |
Słowa kluczowe: | przeklady literatury dla dzieci; przeklady literatury dla młodieży; rynek przekładów; Klasyfikacja przekładu dla dzieci i młodzieży; przekład integralny; przekład tekstu; przekład scalony; adaptacje |
Data wydania: | 2009 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | K. Heska-Kwaśniewicz (red.), "Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980). T. 2" (S. 46-71). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | Przekład literatury światowej dla dzieci i młodzieży w ciągu ostatniego dwudziestopięciolecia
stał się zjawiskiem bogatym i skomplikowanym. Książka dla
młodego odbiorcy tłumaczona z innych języków stanowi w Polsce co roku około
50% wydawanych tytułów. Wśród tekstów dominują te tłumaczone z języka angielskiego
(tytuły z Wielkiej Brytanii i amerykańskie). Duży udział mają w przekładzie
tytuły nastawione na ludyczny styl odbioru: z elementami konwencjonalnymi,
stereotypowymi, rozpoznawanymi natychmiast przez młodego czytelnika —
wiele wśród nich było tytułów przyswajanych cyklicznie lub w seriach związanych
z gatunkami należącymi do literatury popularnej (horror, romans, kryminał). Sporo
też takich, które nawiązują nieustająco do języka filmu, komiksu, gier komputerowych,
z towarzyszącą im sprzedażą gadżetów, co prowadzi do rozpowszechniania
kultury uniwersalnej, pozbawionej narodowej i autorskiej tożsamości. Dotyczy to
zwłaszcza częstych wśród książek dziecięcych przeróbek, uproszczeń i adaptacji
(zamiast oryginalnych tekstów).
Mają jednak w przekładzie swój udział teksty wartościowe, lektury ambitne,
które wykraczają poza obszar dotychczasowych oczekiwań czytelniczych i wymuszają
na odbiorcy „poszukiwanie nowych sposobów interpretacji i uruchomienia
niestereotypowych strategii odbiorczych”. Istotne jest, by ich promocja stała się
problemem ważnym dla wydawców, bibliotekarzy i nauczycieli. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/2964 |
ISBN: | 9788322618158 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|