Abstract: | Jakość czytelnictwa dziecięcego warunkowana jest tymi samymi czynnikami,
które psychologia rozwojowa uznaje za znaczące dla ogólnego rozwoju dziecka,
a więc strukturą dziedziczonego genotypu, wpływem środowiska wychowawczego
oraz własną aktywnością podmiotu. Gdy na przełomie XIX i XX wieku zaobserwowano
występowanie określonych faz rozwoju czytelniczego, odpowiednio do
kolejnych stadiów rozwojowych dziecka, oraz uznano konieczność właściwego
dla ich specyfiki i celów wychowawczych doboru lektury (Charlotte Bühler, Aniela
Szycówna) wyróżniono trzy okresy odpowiadające kształtowaniu się związanych
z procesem dojrzewania zainteresowań czytelniczych dziecka: okres baśni,
robinsonady i literatury realistycznej. Późniejsze badania psychologiczne kazały
uznać, że uwarunkowania rozwojowe wieku nie mają charakteru tak zasadniczego,
jak się pierwotnie wydawało; większe znaczenie przypisano czynnikom indywidualnym,
różnicującym obcowanie z lekturą w zależności od dynamiki rozwojowej
jednostki i środowiska dorastania. |