http://hdl.handle.net/20.500.12128/3597
Title: | Społeczne, osobowe i pedagogiczne aspekty edukacji całożyciowej człowieka |
Authors: | Kojs, Wojciech Urban-Kojs, Ewa |
Keywords: | edukacja całożyciowa; pedagogika społeczna |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Citation: | E. Syrek (red.), "Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society : księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Andrzejowi Radziewiczowi-Winnickiemu w 65. rocznicę urodzin" (S. 312-324). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstract: | Rozważania nad edukacją całożyciową obejmują swym zakresem problemy dotyczące różnorodnych, mniej lub bardziej powiązanych z sobą zdarzeń. Ich porządkowaniu i rozwiązywaniu służy tzw. podejście systemowe. W przyjętym tu postępowaniu systemem nadrzędnym jest społeczeństwo, a jego niezbywalną częścią — edukacja. Edukacja całożyciowa może stanowić mądry, zintegrowany, służący jednostce i społeczeństwu system działań kształcąco-wychowawczych. Może jednak ze względu na inne swe właściwości ujemnie wpływać na rozwój systemu, z którym jest związana. Rozwój systemu społecznego (osobowego) to proces wzajemnie powiązanych przemian różnych sfer i form jego życia, przyczyniających się do wzrostu stopnia jego złożoności jako całości i złożoności współtworzących go podsystemów. To proces ilościowych i jakościowych zmian, zanikania lub pojawiania się nowych właściwości systemów i podsystemów. Dokonuje się on — jak każdy inny proces — w określonym czasie i miejscu, ma temporalny i przestrzenny wymiar. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/3597 |
ISBN: | 9788322619674 |
Appears in Collections: | Książki/rozdziały (WSiNoE) |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kojs_Spoleczne_osobowe_i_pedagogiczne_aspekty_edukacji.pdf | 324,51 kB | Adobe PDF | View/Open |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons License