Abstrakt: | "Dynamiczny rozwój rynków finansowych, przy jednocześnie postępującej
globalizacji i unifikacji usług finansowych świadczonych na całym świecie,
wymusza na państwach podejmowanie działań, mających na celu konsolidację
zasad, metod i środków sprawowania nadzoru nad podmiotami świadczącymi
tego rodzaju usługi. Potrzeba taka jest szczególnie wyraźna w tych
regionach świata, w których na relatywnie dużym obszarze lub w stosunku
do względnie wielu osób występuje, z uwagi na regulacje wewnętrzne,
swoboda przepływu przede wszystkim usług i kapitału. Zniesienie barier
w celu swobodnego przepływu usług lub kapitału na ogromną skalę1 z reguły
pociąga za sobą trudności w kontroli i nadzorze nad takimi przepływami.
Sytuacja taka ma miejsce na przykład w Stanach Zjednoczonych Ameryki
Północnej czy w Unii Europejskiej. Swobody te bowiem, oprócz wolności
alokacji środków finansowych, kapitału, niosą z sobą także zwiększone ryzyko
nadużyć. Stąd w wielu państwach, nie wyłączając Polski2, dokonuje się
konsolidacji nadzoru nad poszczególnymi segmentami rynków finansowych,
a w szerszej skali — ujednolica się wewnętrzne regulacje w tym zakresie, jak również ułatwia się przepływy informacji pomiędzy organami właściwymi
w sprawach nadzoru nad rynkami finansowymi poszczególnych państw,
zwłaszcza tych, które tworzą struktury o charakterze międzynarodowym,
umożliwiające swobodny przepływ kapitału lub usług". |