DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Maj, Anna | - |
dc.date.accessioned | 2018-06-07T06:55:49Z | - |
dc.date.available | 2018-06-07T06:55:49Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | Państwo i Społeczeństwo, 2017, nr 3, s. 85-103 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1643-8299 | - |
dc.identifier.issn | 2451-0858 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/4307 | - |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na specyfikę działań nowatorskich instytucji nowomedialnych o charakterze edukacyjnym i animacyjnym. Autorka, odnosząc się do koncepcji z zakresu edukacji medialnej i socjologii Sieci, opisuje praktyki pokolenia Sieci czy cyberbricoleurów oraz kompetencje medialne charakterystyczne dla użytkowników usieciowionych i mobilnych mediów cyfrowych. Instytucje promujące działania nowomedialne, m.in. centra i festiwale cybersztuki i nowych technologii oraz związane z nimi dyskursy (np. dyskurs otwartości danych, DIY czy dyskursy cybersztuki i transhumanizmu) autorka postrzega jako formy narzędzi, które mogą być przydatne dla edukacji nowomedialnej. Artykuł omawia szczegółowo koncepcje medialabu, fablabu i banku wiedzy, genezę ich amerykańskich i europejskich modelowych instytucji, a także ich nowatorskie cechy, istotne z perspektywy animacyjnej i edukacyjnej. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Uniwersytet Śląski w Katowicach | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | medialab | pl_PL |
dc.subject | fablab | pl_PL |
dc.subject | bank wiedzy | pl_PL |
dc.subject | cyberbricoleurzy | pl_PL |
dc.subject | pokolenie Sieci | pl_PL |
dc.subject | kompetencje nowomedialne | pl_PL |
dc.subject | edukacja medialna | pl_PL |
dc.subject | festiwale cybersztuki i nowych technologii | pl_PL |
dc.title | Medialaby, fablaby i banki wiedzy jako nowe modele instytucji edukacyjnych i animacyjnych. Problemy i wyzwania | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.relation.journal | Państwo i Społeczeństwo | pl_PL |
dc.description.references | Bard Alexander, Soderqvist Ian: Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie. Przeł. Piotr Cypryański. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. | pl_PL |
dc.description.references | Beavis Catherine et al.: Teachers’ Beliefs about the Possibilities and Limitations of Digital Games in Classrooms. „E–Learning and Digital Media” Volume 11, Number 6, 2014, p. 569-581 | pl_PL |
dc.description.references | Bruner Jerome S.: Kultura edukacji. Przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Wstęp: Anna Brzezińska. Wyd. Universitas, Kraków 2006. | pl_PL |
dc.description.references | Bruner Jerome S.: Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania. Wybór, red., wstęp: Jeremy M. Anglin. PN, Warszawa 1978. | pl_PL |
dc.description.references | Celiński Piotr: Medialab - silnik nowego alfabetyzmu. W: MediaLab. Instrukcja obsługi. Red. Mirek Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska, Fundacja Ortus, Chrzelice 2011, s. 59-60. | pl_PL |
dc.description.references | Copik Ilona: Laboratorium (nie)możliwości. Spojrzenie na kondycję edukacji medialnej jako edukacji kulturowej we współczesnej szkole. W: Edukacja przez słowo-obraz-dźwięk. Red. Justyna H. Budzik, Ilona Copik, Wyd. UŚ, Katowice 2015, s. 41-63. | pl_PL |
dc.description.references | de Almeida Alves Nuno, Rodrigues Carla F.: ICT in Education: Is There an Emergence of Contrasting Learning Cultures between Students and Teachers? In: Post-Privacy Culture: Gaining Social Power in Cyber-Democracy. Ed. A. Maj. Inter-Disciplinary Press, Oxford 2014, s. 203-221. | pl_PL |
dc.description.references | Dewey John: Demokracja i wychowanie. Wprowadzenie do filozofii wychowania. Wstęp: B. Suchodolski. Przeł. Z. Doroszowa. Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1972. | pl_PL |
dc.description.references | Dewey John: Jak myślimy? Przeł. Z. Bastgenówna, PWN, Warszawa 1988. | pl_PL |
dc.description.references | Domscheit-Berg Daniel: WikiLeaks od środka. Wyd. Fabryka Faktu, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.description.references | Drzewiecki Piotr: Czym jest edukacja medialna? W: O potrzebie edukacji medialnej w Polsce. Red. Michał Federowicz, Sławomir Ratajski, Wyd. Polski Komitet ds. UNESCO, KRRiT, Warszawa 2015, s. 463-464. | pl_PL |
dc.description.references | Gershenfeld Neil: When Things Start to Think. Henry Holt and Company, New York 1999; oraz Idem: Fab: The Coming Revolution on Your Desktop - from Personal Computers to Personal Fabrication. Basic Books, New York 2005. | pl_PL |
dc.description.references | Goban-Klas Tomasz: Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Kraków 2011. | pl_PL |
dc.description.references | Gui Marco, Argentin Gianluca: Digital Skills of Internet Natives: Different Forms of Digital Literacy in a Random Sample of Northern Italian High School Students. „New Media & Society” 2011, vol. 13, issue 6, p. 963–980. | pl_PL |
dc.description.references | Izdebska Jadwiga: Dziecko w świecie mediów elektronicznych. Teoria, badania, edukacja medialna. Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2007. | pl_PL |
dc.description.references | Jakubowicz Karol: Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza. Wyd. Poltext, Warszawa 2011 | pl_PL |
dc.description.references | Jasiewicz Justyna: Kompetencje informacyjne młodzieży. Analiza - stan faktyczny - kształcenie na przykładzie Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.description.references | Jędrzejko Mariusz, Morańska Danuta: Pułapki współczesności. Część 1: Cyfrowi tubylcy. Socjopedagogiczne aspekty nowych technologii cyfrowych. Wyd. Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza - Warszawa 2013. | pl_PL |
dc.description.references | Joi Ito: Zamknij się i po prostu to zrób. Rozmowę przeprowadzili: Agata Jałosińska i Alek Tarkowski. W: MediaLab. Instrukcja obsługi. Red. Mirek Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska, Fundacja Ortus, Chrzelice 2011, s. 128. | pl_PL |
dc.description.references | Maeda John: The Laws of Simplicity. Design, Technology, Business, Life. MIT Press, Massachusetts 2006. | pl_PL |
dc.description.references | Maj Anna, Derda-Nowakowski Michał: Cyberogród. W: Katowice - Miasto Ogrodów. Pr. zbiorowa, red. Karol Piekarski. Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek, Katowice 2010, s. 171-185. | pl_PL |
dc.description.references | Maj Anna: Wikifikacja wiedzy, Travel 2.0 i globalhood. W: Kody McLuhana. Topografia nowych mediów. Red. Anna Maj, Michał Derda-Nowakowski. Wydawnictwo Naukowe ExMachina, Katowice 2009, s. 143-168. | pl_PL |
dc.description.references | Miczka Tadeusz: Edukacja do mediów i o mediach oraz z mediami i przez media, czyli oswajanie technocodzienności. W: Edukacja przez słowo-obraz-dźwięk. Red. Justyna H. Budzik, Ilona Copik, Wyd. UŚ, Katowice 2015, s. 23-40. | pl_PL |
dc.description.references | Narayanan Geetha: TANA-BANA. Srishti School of Art Design and Technology. In: Hybrid - Living in Paradox. Ars Electronica 2005. Ed. Gerfried Stocker, Christine Schoepf, Hatje Cantz—Ars Electronica, Linz 2005, s. 284-295. | pl_PL |
dc.description.references | O potrzebie edukacji medialnej w Polsce. Red. Michał Federowicz, Sławomir Ratajski, Wyd. Polski Komitet ds. UNESCO, KRRiT, Warszawa 2015. | pl_PL |
dc.description.references | Ogonowska Agnieszka: Kompetencje medialne. W: O potrzebie edukacji medialnej w Polsce. Red. Michał Federowicz, Sławomir Ratajski, Wyd. Polski Komitet ds. UNESCO, KRRiT, Warszawa 2015, s. 97-141. | pl_PL |
dc.description.references | Otten Hendrik, Ohana Yael: The Eight Key Competences for Lifelong Learning: An Appropriate Framework within which to Develop the Competence of Trainers in the Field of European Youth Work or Just Plain Politics? IKAB, September 2009, p. 20. URL: <https://www.salto-youth.net/downloads/4-17-1881/Trainer_%20Competence_study_final.pdf> (dostęp: 15.01.2016). | pl_PL |
dc.description.references | Phillips Denis C., Soltis Jonas F.: Podstawy wiedzy o nauczaniu. Przeł. E. Jusewicz-Kalter, GWP, Gdańsk 2003. | pl_PL |
dc.description.references | Piaget Jean: Mowa i myślenie dziecka. Przeł. J. Kołudzka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.description.references | Piekarski Karol: Metody badania i odkrywania miasta oparte na danych. Wprowadzenie. W: Metody badania i odkrywania miasta oparte na danych. Red. Karol Piekarski. Wyd. Medialab Katowice, Instytucja Kultury Katowice - Miasto Ogrodów, Katowice 2015. | pl_PL |
dc.description.references | Prensky Marc: Digital Natives, Digital Immigrants. “On the Horizon” MCB University Press, Vol. 9 No. 5, October 2001, s.1-6. | pl_PL |
dc.description.references | Przyjemność eksperymentowania. Medialab Katowice 2012 / The Joy of Experimenting. Medialab Katowice 2012. Red. Karol Piekarski, Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów, Katowice 2013. | pl_PL |
dc.description.references | Różne oblicza edukacji audiowizualnej. Edukacja filmowa w Polsce i na świecie. Red. Paweł Jaskulski, Mariusz Koryciński. PEAM: Program Edukacji Audiowizualnej i Medialnej, Wyd. Centrum Otwartej i Audiowizualnej Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego, Eureka Media, Warszawa 2016. | pl_PL |
dc.description.references | Tapscott Don: Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation, McGraw-Hill, New York et al. 1998. | pl_PL |
dc.description.references | Tapscott Don: Grown Up Digital. How the Net Generation is Changing Your World. McGraw-Hill, New York et al. 2009 [wydanie polskie: Idem: Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Przeł. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010]. | pl_PL |
dc.description.references | The Network for Art, Technology and Society. The First 30 Years of Ars Electronica 1979-2009. Ed. Hannes Leopoldseder, Christine Schoepf, Gerfried Stocker. Hatje Cantz—Ars Electronica, Linz 2009. | pl_PL |
dc.description.references | Tools for Innovation. The Science behind the Practical Methods that Drive New Ideas. Ed. Arthur B. Markman and Kristian L. Wood. Oxford University Press, Oxford 2009. | pl_PL |
dc.description.references | Wygotski Lew S.: Myślenie i mowa. Przeł. E. Flesznerowa, J. Fleszner. PWN, Warszawa 1989. | pl_PL |
dc.description.references | Zijp Harmen G.: Instruktaż fablabu od podstaw albo jak samodzielnie założyć fablab w 7 dni z czwórką ludzi i 5000 euro. W: MediaLab. Instrukcja obsługi. Red. Mirek Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska, Fundacja Ortus, Chrzelice 2011, s. 73-77. | pl_PL |
dc.description.references | MIT Center for Bits and Atoms. URL: <http://cba.mit.edu/> [dostęp: 2.03.2015]. | pl_PL |
dc.description.references | MIT Media Lab: Mission and History. URL: <http://www.media.mit.edu/about/mission-history> [dostęp: 23.02.2015]. | pl_PL |
dc.description.references | RepRap Project Wiki: <http://reprap.org/> [dostęp: 2.03.2015]. | pl_PL |
dc.description.references | Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC) / Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), wraz z załącznikiem: Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie - europejskie ramy odniesienia. URL: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=URISERV%3Ac11090 (dostęp: 15.01.2016) | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Artykuły (W.Hum.)
|