Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/4307
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMaj, Anna-
dc.date.accessioned2018-06-07T06:55:49Z-
dc.date.available2018-06-07T06:55:49Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationPaństwo i Społeczeństwo, 2017, nr 3, s. 85-103pl_PL
dc.identifier.issn1643-8299-
dc.identifier.issn2451-0858-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/4307-
dc.description.abstractCelem artykułu jest zwrócenie uwagi na specyfikę działań nowatorskich instytucji nowomedialnych o charakterze edukacyjnym i animacyjnym. Autorka, odnosząc się do koncepcji z zakresu edukacji medialnej i socjologii Sieci, opisuje praktyki pokolenia Sieci czy cyberbricoleurów oraz kompetencje medialne charakterystyczne dla użytkowników usieciowionych i mobilnych mediów cyfrowych. Instytucje promujące działania nowomedialne, m.in. centra i festi􏰀wale cybersztuki i nowych technologii oraz związane z nimi dyskursy (np. dyskurs otwartości danych, DIY czy dyskursy cybersztuki i transhumanizmu) autorka postrzega jako formy narzędzi, które mogą być przydatne dla edukacji nowomedialnej. Artykuł omawia szczegółowo koncepcje medialabu, fablabu i banku wiedzy, genezę ich amerykańskich i europejskich modelowych instytucji, a także ich nowatorskie cechy, istotne z perspektywy animacyjnej i edukacyjnej.pl_PL
dc.description.sponsorshipUniwersytet Śląski w Katowicachpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKrakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectmedialabpl_PL
dc.subjectfablabpl_PL
dc.subjectbank wiedzypl_PL
dc.subjectcyberbricoleurzypl_PL
dc.subjectpokolenie Siecipl_PL
dc.subjectkompetencje nowomedialnepl_PL
dc.subjectedukacja medialnapl_PL
dc.subjectfestiwale cybersztuki i nowych technologiipl_PL
dc.titleMedialaby, fablaby i banki wiedzy jako nowe modele instytucji edukacyjnych i animacyjnych. Problemy i wyzwaniapl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.relation.journalPaństwo i Społeczeństwopl_PL
dc.description.referencesBard Alexander, Soderqvist Ian: Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie. Przeł. Piotr Cypryański. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.pl_PL
dc.description.referencesBeavis Catherine et al.: Teachers’ Beliefs about the Possibilities and Limitations of Digital Games in Classrooms. „E–Learning and Digital Media” Volume 11, Number 6, 2014, p. 569-581pl_PL
dc.description.referencesBruner Jerome S.: Kultura edukacji. Przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Wstęp: Anna Brzezińska. Wyd. Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.description.referencesBruner Jerome S.: Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania. Wybór, red., wstęp: Jeremy M. Anglin. PN, Warszawa 1978.pl_PL
dc.description.referencesCeliński Piotr: Medialab - silnik nowego alfabetyzmu. W: MediaLab. Instrukcja obsługi. Red. Mirek Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska, Fundacja Ortus, Chrzelice 2011, s. 59-60.pl_PL
dc.description.referencesCopik Ilona: Laboratorium (nie)możliwości. Spojrzenie na kondycję edukacji medialnej jako edukacji kulturowej we współczesnej szkole. W: Edukacja przez słowo-obraz-dźwięk. Red. Justyna H. Budzik, Ilona Copik, Wyd. UŚ, Katowice 2015, s. 41-63.pl_PL
dc.description.referencesde Almeida Alves Nuno, Rodrigues Carla F.: ICT in Education: Is There an Emergence of Contrasting Learning Cultures between Students and Teachers? In: Post-Privacy Culture: Gaining Social Power in Cyber-Democracy. Ed. A. Maj. Inter-Disciplinary Press, Oxford 2014, s. 203-221.pl_PL
dc.description.referencesDewey John: Demokracja i wychowanie. Wprowadzenie do filozofii wychowania. Wstęp: B. Suchodolski. Przeł. Z. Doroszowa. Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1972.pl_PL
dc.description.referencesDewey John: Jak myślimy? Przeł. Z. Bastgenówna, PWN, Warszawa 1988.pl_PL
dc.description.referencesDomscheit-Berg Daniel: WikiLeaks od środka. Wyd. Fabryka Faktu, Warszawa 2012.pl_PL
dc.description.referencesDrzewiecki Piotr: Czym jest edukacja medialna? W: O potrzebie edukacji medialnej w Polsce. Red. Michał Federowicz, Sławomir Ratajski, Wyd. Polski Komitet ds. UNESCO, KRRiT, Warszawa 2015, s. 463-464.pl_PL
dc.description.referencesGershenfeld Neil: When Things Start to Think. Henry Holt and Company, New York 1999; oraz Idem: Fab: The Coming Revolution on Your Desktop - from Personal Computers to Personal Fabrication. Basic Books, New York 2005.pl_PL
dc.description.referencesGoban-Klas Tomasz: Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Kraków 2011.pl_PL
dc.description.referencesGui Marco, Argentin Gianluca: Digital Skills of Internet Natives: Different Forms of Digital Literacy in a Random Sample of Northern Italian High School Students. „New Media & Society” 2011, vol. 13, issue 6, p. 963–980.pl_PL
dc.description.referencesIzdebska Jadwiga: Dziecko w świecie mediów elektronicznych. Teoria, badania, edukacja medialna. Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2007.pl_PL
dc.description.referencesJakubowicz Karol: Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza. Wyd. Poltext, Warszawa 2011pl_PL
dc.description.referencesJasiewicz Justyna: Kompetencje informacyjne młodzieży. Analiza - stan faktyczny - kształcenie na przykładzie Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2012.pl_PL
dc.description.referencesJędrzejko Mariusz, Morańska Danuta: Pułapki współczesności. Część 1: Cyfrowi tubylcy. Socjopedagogiczne aspekty nowych technologii cyfrowych. Wyd. Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza - Warszawa 2013.pl_PL
dc.description.referencesJoi Ito: Zamknij się i po prostu to zrób. Rozmowę przeprowadzili: Agata Jałosińska i Alek Tarkowski. W: MediaLab. Instrukcja obsługi. Red. Mirek Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska, Fundacja Ortus, Chrzelice 2011, s. 128.pl_PL
dc.description.referencesMaeda John: The Laws of Simplicity. Design, Technology, Business, Life. MIT Press, Massachusetts 2006.pl_PL
dc.description.referencesMaj Anna, Derda-Nowakowski Michał: Cyberogród. W: Katowice - Miasto Ogrodów. Pr. zbiorowa, red. Karol Piekarski. Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek, Katowice 2010, s. 171-185.pl_PL
dc.description.referencesMaj Anna: Wikifikacja wiedzy, Travel 2.0 i globalhood. W: Kody McLuhana. Topografia nowych mediów. Red. Anna Maj, Michał Derda-Nowakowski. Wydawnictwo Naukowe ExMachina, Katowice 2009, s. 143-168.pl_PL
dc.description.referencesMiczka Tadeusz: Edukacja do mediów i o mediach oraz z mediami i przez media, czyli oswajanie technocodzienności. W: Edukacja przez słowo-obraz-dźwięk. Red. Justyna H. Budzik, Ilona Copik, Wyd. UŚ, Katowice 2015, s. 23-40.pl_PL
dc.description.referencesNarayanan Geetha: TANA-BANA. Srishti School of Art Design and Technology. In: Hybrid - Living in Paradox. Ars Electronica 2005. Ed. Gerfried Stocker, Christine Schoepf, Hatje Cantz—Ars Electronica, Linz 2005, s. 284-295.pl_PL
dc.description.referencesO potrzebie edukacji medialnej w Polsce. Red. Michał Federowicz, Sławomir Ratajski, Wyd. Polski Komitet ds. UNESCO, KRRiT, Warszawa 2015.pl_PL
dc.description.referencesOgonowska Agnieszka: Kompetencje medialne. W: O potrzebie edukacji medialnej w Polsce. Red. Michał Federowicz, Sławomir Ratajski, Wyd. Polski Komitet ds. UNESCO, KRRiT, Warszawa 2015, s. 97-141.pl_PL
dc.description.referencesOtten Hendrik, Ohana Yael: The Eight Key Competences for Lifelong Learning: An Appropriate Framework within which to Develop the Competence of Trainers in the Field of European Youth Work or Just Plain Politics? IKAB, September 2009, p. 20. URL: <https://www.salto-youth.net/downloads/4-17-1881/Trainer_%20Competence_study_final.pdf> (dostęp: 15.01.2016).pl_PL
dc.description.referencesPhillips Denis C., Soltis Jonas F.: Podstawy wiedzy o nauczaniu. Przeł. E. Jusewicz-Kalter, GWP, Gdańsk 2003.pl_PL
dc.description.referencesPiaget Jean: Mowa i myślenie dziecka. Przeł. J. Kołudzka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011.pl_PL
dc.description.referencesPiekarski Karol: Metody badania i odkrywania miasta oparte na danych. Wprowadzenie. W: Metody badania i odkrywania miasta oparte na danych. Red. Karol Piekarski. Wyd. Medialab Katowice, Instytucja Kultury Katowice - Miasto Ogrodów, Katowice 2015.pl_PL
dc.description.referencesPrensky Marc: Digital Natives, Digital Immigrants. “On the Horizon” MCB University Press, Vol. 9 No. 5, October 2001, s.1-6.pl_PL
dc.description.referencesPrzyjemność eksperymentowania. Medialab Katowice 2012 / The Joy of Experimenting. Medialab Katowice 2012. Red. Karol Piekarski, Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów, Katowice 2013.pl_PL
dc.description.referencesRóżne oblicza edukacji audiowizualnej. Edukacja filmowa w Polsce i na świecie. Red. Paweł Jaskulski, Mariusz Koryciński. PEAM: Program Edukacji Audiowizualnej i Medialnej, Wyd. Centrum Otwartej i Audiowizualnej Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego, Eureka Media, Warszawa 2016.pl_PL
dc.description.referencesTapscott Don: Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation, McGraw-Hill, New York et al. 1998.pl_PL
dc.description.referencesTapscott Don: Grown Up Digital. How the Net Generation is Changing Your World. McGraw-Hill, New York et al. 2009 [wydanie polskie: Idem: Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Przeł. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010].pl_PL
dc.description.referencesThe Network for Art, Technology and Society. The First 30 Years of Ars Electronica 1979-2009. Ed. Hannes Leopoldseder, Christine Schoepf, Gerfried Stocker. Hatje Cantz—Ars Electronica, Linz 2009.pl_PL
dc.description.referencesTools for Innovation. The Science behind the Practical Methods that Drive New Ideas. Ed. Arthur B. Markman and Kristian L. Wood. Oxford University Press, Oxford 2009.pl_PL
dc.description.referencesWygotski Lew S.: Myślenie i mowa. Przeł. E. Flesznerowa, J. Fleszner. PWN, Warszawa 1989.pl_PL
dc.description.referencesZijp Harmen G.: Instruktaż fablabu od podstaw albo jak samodzielnie założyć fablab w 7 dni z czwórką ludzi i 5000 euro. W: MediaLab. Instrukcja obsługi. Red. Mirek Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska, Fundacja Ortus, Chrzelice 2011, s. 73-77.pl_PL
dc.description.referencesMIT Center for Bits and Atoms. URL: <http://cba.mit.edu/> [dostęp: 2.03.2015].pl_PL
dc.description.referencesMIT Media Lab: Mission and History. URL: <http://www.media.mit.edu/about/mission-history> [dostęp: 23.02.2015].pl_PL
dc.description.referencesRepRap Project Wiki: <http://reprap.org/> [dostęp: 2.03.2015].pl_PL
dc.description.referencesRecommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC) / Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), wraz z załącznikiem: Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie - europejskie ramy odniesienia. URL: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=URISERV%3Ac11090 (dostęp: 15.01.2016)pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Artykuły (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Maj_Medialaby_fablaby_i_banki_wiedzy_jako_nowe_modele_instytucji_edukacyjnych.pdf503,48 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons