Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/4514
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWilczek, Agata-
dc.date.accessioned2018-06-13T07:31:25Z-
dc.date.available2018-06-13T07:31:25Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationJ. Szurman, A. Woźniakowska, K. Kowalczyk-Twarowski (red.), "The self industry : therapy and fiction" (S. 240-264). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.identifier.isbn9788380124257-
dc.identifier.isbn9788380124240-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/4514-
dc.description.abstractPojęcie melancholii cieszy się od dawna w kulturze europejskiej ogromną popularnością, stając się przedmiotem dogłębnych naukowych, psychologicznych, socjologicznych czy kulturowych badań. Niniejszy artykuł, wpisując się w tę długoletnią tradycję, podejmuje próbę zastanowienia się nad obecnością i statusem melancholii w ponowoczesności. Proponowane rozważania ukazują, że jednostronna interpretacja kultury ponowoczesnej jako beztroskiej, ludycznej, wesołkowatej, ekstatycznej – jednym słowem wybierającej „lekkość” w miejsce „ciężaru” bycia – nie jest do końca uzasadniona. Postmodernizm podszyty jest bowiem melancholią i nie cofa się przed egzystencjalnymi poszukiwaniami, penetrując obszary bliskie tradycyjnie pojmowanej gravitas. Analiza podejmowanych przez wieki prób jednoznacznego zdefiniowania melancholii ujawnia złożoność i nieuchwytność jej natury. Melancholia pojmowana była jako choroba psychiczna, uciążliwy temperament, acedia, czyli duchowa ociężałość i obojętność, ale też skłonność ludzi genialnych, by ostatecznie uzyskać status doświadczenia metafizycznego i stać się podstawowym rysem człowieczeństwa. Zmieniające się warunki społeczno‑ historyczne towarzyszące kształtowaniu się nowego paradygmatu ponowoczesności w sposób szczególny przyczyniły się do tego, że świat, byt i człowiek jawią się jako istnienia z gruntu melancholiczne. Z doznania nieciągłości historycznej, poczucia straty i przeświadczenia o niejasności, zakryciu bądź braku fundamentu, na którym wznosi się nasza rzeczywistość, zrodziła się ponowoczesna melancholia. W rzeczywistości odartej z wartości, naznaczonej brakiem i pozbawionej sensu człowiek współczesny stał się wiecznym tułaczem, przemierzającym nieprzyjazne trakty tego świata bez znajomości kierunku i celu swej włóczęgi. W sposób najbardziej wyraźny ponowoczesna melancholia dotknęła estetyki tekstu. W porządku pisma odpowiadają jej takie figury i techniki pisarskie jak alegoria, fragment, wyliczenie, dygresja, skłonność do wędrowania po peryferiach i marginesach tekstu czy błądzenie w przestrzeni labiryntu. Język melancholii ponowoczesnej zanurza się w przypadkowości, bełkocie, niewyraźności, pomieszaniu, tworząc formy szczątkowe, fragmentaryczne, dwuznaczne, tym samym pozwalając dostrzec, że nasz świat pełen jest dziur, pęknięć, sprzeczności, których nie da się zatuszować nawet najsubtelniejszą metaforyką.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherKatowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectmelancholiapl_PL
dc.subjectponowoczesnośćpl_PL
dc.titleUnnameable loss : melancholy and postmodern writingpl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Wilczek_Unnameable_loss.pdf403,37 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons