DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Gorzelak, Monika | - |
dc.date.accessioned | 2018-06-13T07:32:01Z | - |
dc.date.available | 2018-06-13T07:32:01Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | J. Szurman, A. Woźniakowska, K. Kowalczyk-Twarowski (red.), "The self industry : therapy and fiction" (S. 344-352). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 9788380124257 | - |
dc.identifier.isbn | 9788380124240 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/4519 | - |
dc.description.abstract | Przedmiotem refleksji w artykule jest spektakl Teatru A Part pt. Szkice o Ofelii. Do analizy
spektaklu wykorzystano figurę suplementu w rozumieniu Jacques’a Derridy oraz związane z nią
pojęcie limenu z teorii performance’u.
Idea szkicu z definicji wymaga uzupełnienia, które Derrida lokuje na granicy. Tym samym
naruszona przez suplement granica zostaje podana w wątpliwość. Niemożność jej ustalenia dotyczy
również jaźni, czego przykład stanowią właśnie Szkice… , a ściślej: stanowią one przykład
performance’u borderline. Szkice… stawiają bowiem pod znakiem zapytania wszelkie ramy,
generując tym samym coraz to nowe „ja”. Nieustannie oscylują między przedstawieniem teatralnym
i rytuałem, który prowadzi do transformacji, problematyzują relację podmiot–przedmiot,
znaczący–znaczony, duchowy–materialny itd. Co jednak najistotniejsze, Szkice… unieważniają
podział na widzów i aktorów; Szkice… to nie dzieło, a wydarzenie sztuki. Dzięki sprzężeniu
zwrotnemu, każdy z uczestników ma realny wpływ na ich przebieg. Szkice…, będąc zarazem
produktem i producentem jaźni, stanowią estetyczny przykład autopoiesis – nie ma „ja”, a co
pozostaje to produkcja „ja”. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | "Szkice o Ofelii" | pl_PL |
dc.subject | Teatr A Part | pl_PL |
dc.subject | Derrida | pl_PL |
dc.title | Frame of Mind : Self Industry in Performance | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|