Abstract: | Przedmiot tej pracy — choć słowo “przedmiot” (object, subject) jest także przedmiotem jej uwagi
— stanowi głównie piśmiennictwo angielskiego klasycyzmu w metodologicznym kontekście
dekonstrukcji Jacquesa Derridy i “genealogii” Michela Foucaulta; w kontekście, najogólniej,
poststrukturalistycznym, w którego podstawową problematykę wprowadza czytelnika Wstęp. Część
I pracy, także wstępna, jest próbą odczytania Williama Shakespeare’a poprzez “Williama
Shakespeare’a,” poprzez książkę, w której Terry Eagleton usiłuje przekonać nas, dosyć zawile, iż
obok Freuda, Marksa czy Wittgensteina jest on także jednym z mistrzów chętnie czytywanych przez
Williama Shakespeare’a. Równocześnie, głównie na podstawie analizy poematu “Lukrecja,” zostaje
ukazany w tej części pracy “przełom epistemologiczny,” pewne dążenie do zamkniętej w imieniu
własnym podmiotowości klasycystycznej przy jednoczesnej konieczności zachowania tradycyjnego
uporządkowania świata, “uratowania” świata monarchii. “Lukrecja” zostaje tu odczytana jako
próba oskarżenia monarchy (Tarkwiniusza) bez konieczności stawiania go przed sądem. Postawienie
króla przed sądem stanie się możliwe dopiero kilkadziesiąt lat później, a możliwość ta zostanie
“ukoronowana” procesem i egzekucją Karola I. Część II pracy poświęcona jest rozprawie o cenzurze,
czy też z cenzurą, dokonanej przez Johna Miltona w Areopagitice, gdzie dokonuje on zarazem
symbolicznego “ścięcia głowy króla,” zastępując ograniczającą wolność druku, tyranię cenzury
prewencyjnej, autocenzurą rozumu, który sam, dobrowolnie, spali wszelkie monstrualne i szalone
księgi podszeptywane przez Szatana “nierozumu.” Część III stanowi pewien “tekstualny obraz
klasycyzmu,” w którym poprzez fragmenty pism Swifta, Pope’a, Hume’a, Hobbesa, Berkeleya i kilku
jeszcze innych pisarzy staramy się wyłonić główne wątki epistemologiczne stanowiące o tożsamości
podmiotu, o sposobach kształtowania się tej tożsamości jako autora, edytora, autobiografa
w bezpiecznych, zamkniętych sferach domu, ogrodu, klubu, imienia własnego. Część IV jest wyjściem
z owych bezpiecznych sfer ku domenie szaleństwa na przykładzie “kariery” i twórczości Christophera
Smarta, “szalonego” poety zapomnianego przez wiek osiemnasty za pragnienie otwarcia
słowa, ukaranego za to wieloletnim zamknięciem w domu dla obłąkanych. Szaleństwo to omawiamy
w kontekście rozumowania rodzącej się psychiatrii, w kontekście traktatów o szaleństwie Tryona
i Battiego. |