Abstrakt: | Proces nauczania języka obcego w szkole niesie ze sobą liczne możliwości wprowadzenia pożądanych treści i kreowania postaw uczniów. Programy nauczania języka są relatywnie elastyczne w porównaniu z programami innych przedmiotów ogólnokształcących. Nauczyciel może pozwolić sobie na wybór materiałów dodatkowych, różnorodnych ćwiczeń aktywizujących bądź tekstów. Wynik końcowy mierzony jest kompetencją językową, a nie
ilością przyswojonej wiedzy. Wprowadzenie programów edukacyjnych skierowanych na zmianę nastawienia do innych grup nie zaburza więc procesu nauczania języka, a przy okazji może spowodować zmianę starego, zimnowojennego podejścia do przedstawicieli narodów wschodnich np. Ukraińców, Rosjan, Litwinów. Jednocześnie możliwa jest zmiana kategorialnego i stereotypowego sposobu postrzegania świata, poprzez ograniczenie wpływu szybkoprzyswajalnych, łatwych w odbiorze i absorpcji stereotypów na rzecz zaktywizowania ocen indywidualnych, bazujących na własnym doświadczeniu oraz przemyślanej ocenie
konkretnej sytuacji. Stworzyłam i przeprowadziłam dwa niezależne programy edukacyjne, z których każdy
miał inne zadanie i opierał się na innych teoriach psychologicznych. Każdy z programów został przeprowadzony w innej klasie, a ich wyniki i efektywność zostały porównane i przeanalizowane. Każdy z programów składał się z 30 scenariuszy lekcji języka angielskiego i był realizowany przez okres jednego semestru. |