Title: | Projekty lekcji filologiczno-filozoficznych o ludzkim doświadczeniu na przykładzie „Czarnych sezonów” Michała Głowińskiego |
Authors: | Polok, Monika |
Keywords: | experience; value; choice; experiment; philosophy |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Citation: | E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek; przy współpracy D. Jagodzińskiej i A. Zok-Smoły (red.), "Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie : powszechność i elitarność polonistyki. T. 2" (S. 459-468). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstract: | This article concers philosophical projects of lessons about human experience
based on the example of Czarne sezony by Michał Głowiński. The work
describes the movie Philosophers and philosophical concept of the trolley
problem. In reference to the movie, a question can be raised whether, faced
with a difficult choice, one should make a choice or abstain from it. What is
happening to man and their behavior in the face of the Holocaust? The discussion
of the movie can be a staring point for deliberations of existential nature.
The article discusses two excerpts from the book concerning mechanisms of
behavior towards the Other and Umschlagplatz. It tackles the issues of human
experience, diversity, tolerance, moral choices and values, including beauty,
goodness and equality. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/5963 |
ISBN: | 9788322631881 |
Appears in Collections: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|