Abstrakt: | W rozdziale zaprezentowano przegląd badań z zakresu różnic w przyswajaniu
języka drugiego i obcego przez kobiety i mężczyzn. Wyniki pierwszych badań w tej
dziedzinie wskazywały na przewagę kobiet, uzasadniając ją różnicami biologicznymi
oraz poznawczymi między przedstawicielami obydwu płci. Kobiety, u których częściej
występuje dominacja lewej półkuli mózgu, przejawiają większe zdolności językowe niż
mężczyźni, u których częściej występuje dominacja prawopółkulowa. Również w procesie
ewolucji kobiety jako matki lepiej wykształciły sprawności językowe. Późniejsze
badania, uwzględniające nowe metody i interpretacje, nie potwierdzają takich różnic
między przedstawicielami obydwu płci. Rozdział zawiera opis dwóch badań przeprowadzonych
przez Autora. Pierwsze z nich dotyczyło różnic między dziewczętami a chłopcami
w wieku licealnym w zakresie stosowania strategii uczenia się, drugie natomiast
percepcji obcojęzycznych głosek wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Przykładem
nowej metodologii stosowanej przy interpretacji różnic między kobietami a mężczyznami
w przyswajaniu języka obcego są badania dotyczące nauki czytania w języku
obcym przeprowadzone wśród młodzieży szkolnej (w wieku 15 lat). Wykazano w nich,
że różnice dotyczą nie samej płci, lecz jej immanentnych cech, np. gustów literackich,
stosunku do czytania, korzystania z komputera itp. Cechy te korelują ze skutecznością
rozwijania sprawności czytania w języku obcym. |