Abstract: | Jednym z najważniejszych celów kursów krytycznego myślenia
powinno być dostarczenie słuchaczom narzędzi pomocnych w podejmowaniu
trafnych decyzji w codziennym życiu. Podczas takich kursów wiele
uwagi poświęca się zazwyczaj wyrabianiu u studentów umiejętności oceny
argumentów. W niniejszym artykule próbuję odpowiedzieć na pytanie – jaka
metoda oceny argumentów najlepiej nadaje się do zastosowania podczas kursów
krytycznego myślenia? Jak sądzę, metoda taka powinna być możliwie najbardziej
intuicyjna, „przyjazna użytkownikowi” – prosta zarówno do opanowania,
jak i późniejszego stosowania. Są to warunki konieczne do tego, aby
osoby, które ukończyły kurs, faktycznie wykorzystywały ją w codzienny sytuacjach.
W artykule opisuję metodę oceny argumentów, która, jak mi się wydaje,
spełnia te warunki. Metoda ta opiera się przede wszystkim na koncepcjach
S.N. Thomasa (1986) i M. Tokarza (2006). Jej szczegóły, a także sposób
prezentowania jej studentom, wypracowałem podczas prowadzonych przeze
mnie kursów z zakresu logiki nieformalnej i krytycznego myślenia. |