Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/8584
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPawelec, Dariusz-
dc.date.accessioned2019-03-18T10:49:25Z-
dc.date.available2019-03-18T10:49:25Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.citationE. Balcerzan, A. Kwiatkowska (red.) "Porwani przez przenośnie : o literaturoznawczych metaforach" (S. 141-152). Poznań : Wydawnictwo "Poznańskie Studia Polonistyczne"pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-88176-79-1-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/8584-
dc.description.abstractArtykuł proponuje interpretację wiersza J. M. Rymkiewicza pt. “Kartka”, w kontekście rozważań Ireneusza Opackiego na temat przemiany „koncepcji pamiątki” w kulturze przełomu wieków Oświecenia i romantyzmu. Najbardziej widoczną konsekwencją tej przemiany był proces metaforyzacji wyrażeń dosłownych odnoszonych w okresie Oświecenia do „pamiątek materialnych”. Punktem wyjścia analizy jest relacja wiersza wobec toposu Horacego: „tekstu jako unieśmiertelniającego uobecnienia”. Niezbędnym odniesieniem lektury staje się, przemienione w konwencję, Horacjańskie odkrycie tekstu jako miejsca uobecniającego sam autorski podmiot i ocalającego zeń „cząstkę nie byle jaką” (multa pars mei), postrzegane w perspektywie romantycznych aktualizacji owej konwencji.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo "Poznańskie Studia Polonistyczne"pl_PL
dc.subjectIreneusz Opackipl_PL
dc.subjectJarosław Marek Rymkiewiczpl_PL
dc.subjectkoncepcja pamiątkipl_PL
dc.subjectromantyzmpl_PL
dc.subjectsztambuchpl_PL
dc.subjectexegi monumentumpl_PL
dc.subjectnon omnis moriarpl_PL
dc.subjecttekst jako uobecnieniepl_PL
dc.subjectironiapl_PL
dc.subjectpoezja współczesnapl_PL
dc.subjecttekst cielesnypl_PL
dc.titlePomnik czy wiersz ? O „Kartce” Jarosława Marka Rymkiewiczapl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
dc.description.referencesBarthes R., Sade, Fourier, Loyola. Tłum. R. Lis. Warszawa 1996. Barthes R., Śmierć autora. Tłum. M. P. Markowski. „Teksty Drugie” 1999, nr ½. Curtius E. R., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze. Tłum. A. Borowski. Kraków 1997. Deleuze G., Różnica i powtórzenie. Tłum. B. Banasiak, K. Matuszewski. Warszawa 1997. Domański J., Tekst jako uobecnienie. Szkic z dziejów myśli o piśmie i książce. Kęty 2002. Foucault M., Kim jest autor? Tłum. M. P. Markowski. W: tenże: Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura. Warszawa 1999. Herbert Z., Hermes, pies i gwiazda. [1957] Wrocław 1997. Łotman J., Struktura tekstu artystycznego. Tłum. A. Tanalska. Warszawa 1984. Man De P., Alegorie czytania. Język figuralny u Rousseau, Nietzschego, Rilkego i Prousta. Tłum. A. Przybysławski. Kraków 2004. Nawarecki A., Czarny karnawał. „Uwagi o śmierci niechybnej” księdza Baki – poetyka tekstu i paradoksy recepcji. Wrocław 1991. Nawarecki A., „Nieznany, daleki”. O wierszu z imionnika Ludwiki Mackiewiczówny. W: tenże: Mały Mickiewicz. Studia mikrologiczne. Katowice 2003. Opacki I., Pomnik i wiersz. Pamiątka i poezja na przełomie Oświecenia i romantyzmu. W: tenże: „W środku niebokręga”. Poezja romantycznych przełomów. Katowice 1995. Opacki I., „W sztambuchu Marii Wodzińskiej”. W: tenże: „W środku niebokręga”. Poezja romantycznych przełomów. Katowice 1995. Poprawa A., Kultura i egzystencja w poezji Jarosława Marka Rymkiewicza. Wrocław 1999. Przyboś J., Zapiski bez daty. Warszawa 1970. Przybylski R., To jest klasycyzm. Warszawa 1978. Pszczołowska L., Wiersz polski. Zarys historyczny. Wrocław 1997. Rosiek S., Zwłoki Mickiewicza. Próba nekrografii poety. Gdańsk 1997. Rymkiewicz J. M., Człowiek z głową jastrzębia. Łódź 1960. Rymkiewicz J. M., Kartka. W: tenże: Znak niejasny, baśń półżywa. Warszawa 1999. Rymkiewicz J. M., Thema regium. Warszawa 1978. Rymkiewicz J. M., Metafizyka. Warszawa 1963. Rymkiewicz J. M., Moje dzieło pośmiertne. Kraków 1993.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Pawelec_Pomnik_czy_wiersz.pdf651,57 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.