Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/8808
Tytuł: | Indywidualistyczne i relacyjne koncepcje autonomii w dyskursie dotyczącym osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Autor: | Penczek, Mateusz |
Słowa kluczowe: | autonomia; autonomy; podmiotowość; tożsamość; indywidualistyczne koncepcje autonomii; autonomia relacyjna; relacyjne koncepcje autonomii; niepełnosprawność intelektualna; individualistic conceptions of autonomy; relational autonomy; relational conceptions of autonomy; intellectual disability |
Data wydania: | 2017 |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza "Impuls" |
Źródło: | K. Moczia (red.), "Edukacyjno-terapeutyczna podróż w lepszą stronę" (S. 103-121). Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls" |
Abstrakt: | Celem artykułu jest przedstawienie najważniejszych różnic między indywidualistycznymi i relacyjnymi koncepcjami autonomii osobowej, zaprezentowanie wybranych sposobów rozumienia autonomii osób z niepełnosprawnością intelektualną obecnych we współczesnej psychologii, pedagogice specjalnej oraz filozofii, a także wskazanie niektórych konsekwencji zastosowania podejścia relacyjnego w rozważaniach dotyczących autonomii osób z niepełnosprawnością intelektualną. Abstract: The purpose of the article is to present main differences between individualistic and relational conceptions of personal autonomy, analyze some of the conceptions of autonomy of people with intellectual disability referred to in contemporary psychology, special education, and philosophy, and point to some of the consequences of using a relational approach in discussions concerning the issue of autonomy of people with intellectual disability. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/8808 |
ISBN: | 9788380953406 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|
Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.