Abstrakt: | W wielu publikacjach z obszaru psychologii zdrowia wśród ważnych
czynników sprzyjających zdrowiu i dobremu funkcjonowaniu jednostki
badacze wymieniają wsparcie społeczne (por. m.in. Antonovsky , 1979;
Boyce , 1985; Cohen, Syme, 1985a; Cutrona, 1996; House, 1981;
Kmiecik -Baran , 1995; Knoll , Schwarzer , 2005; Schwarzer ,
Taubert , 1999). Badania empiryczne potwierdzają także buforową rolę
wsparcia społecznego w odniesieniu do zdrowia psychicznego (C o h e n,
Wills, 1985). Tematyka badań zaprezentowanych w niniejszym tomie koncentruje
się wokół szeroko rozumianej problematyki zdrowia psychicznego
uczniów. Wydaje się zatem, że nie powinno zabraknąć w nim doniesień
na temat doświadczanego przez uczniów wsparcia społecznego.
Wsparcie społeczne bywa rozmaicie definiowane. I. Sarason (za: Ja -
worowska -Obłój , Skuza , 1986, s. 733) określa je jako „pomoc dostępną
dla jednostki w sytuacjach trudnych, stresowych” . Zdaniem S. Cobbsa
(za: Pommersbach, 1988, s. 505), „wsparcie są to informacje skłaniające
jednostkę do wiary, że podlega ona opiece, jest szanowana oraz że
jest członkiem sieci komunikacji i wzajemnych zobowiązań” . J. House
(1981) definiuje wsparcie społeczne jako skoncentrowaną na problemie
interakcję. |