Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/9733
Tytuł: Lekcja polskiego z poezją współczesną
Autor: Jaskółowa, Ewa
Słowa kluczowe: lekcje języka polskiego; poezja współczesna; zainteresowania czytelnicze
Data wydania: 2000
Źródło: A. Opacka (red.), "Interpretacje i szkoła" (S. 87-95). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt: Młodzież szkolna czyta poezję, choć zdecydowanie odmienną od tej, jaką proponuje się w szkole. Wśród preferowanych autorów znajdziemy twórczość Wojaczka, Świetlickiego, rzadziej Stachurę lub Bursę. Bożena Chrząstowska wśród lektur maturzystów wymienia, oprócz Marcina Świetlickiego, twórczość Marcina Barana i Krzysztofa Koehlera, sugerując jednocześnie, że te naturalne zainteresowania czytelnicze należy wykorzystać na lekcjach przedmaturalnych jako wprowadzenie do syntezy poezji współczesnej. Bardzo prawdopodobne, że po lekcji, na której uczniowie skupiliby uwagę na analizie tomiku poety wybranego przez siebie, próbując dociec estetycznej i etycznej oceny stosowanych zabiegów językowo-stylistycznych - znacznie przychylniej spojrzeliby na twórczość autorów proponowanych przez nauczyciela. Warto bowiem poczynić starania, by uczeń dostrzegł te zjawiska w poezji XX wieku, które z jednej strony legły swoiście u podstaw budowania poetyckich światów, tak bardzo fascynujących młodego człowieka, a z drugiej stanowią ważny element gry z tradycją wcześniejszą.[fragm. tekstu]
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/9733
ISBN: 83-226-0999-X
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Jaskolowa_Lekcja_polskiego_z_poezja_wspolczesna.pdf1,04 MBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons