Abstrakt: | W szkole prezentujemy (z konieczności) jedynie ograniczony fragment literatury, dlatego niezwykle ważny jest właściwy dobór tekstow. Od niego bowiem w znacznej mierze zależy, czy nauczycielowi uda się przekonać uczniów, że lektura może być wartością wzbogacającą ich życie. Na decyzję o zamieszczeniu jakiegoś utworu w podręczniku wpływają przede wszystkim: przyjęta koncepcja pedagogiczna, założone cele, odgórne wskazania (podstawa programowa, standardy wymagań itp.). Nie można jednak zapominać o argumentach merytorycznych, ktore pozwalają nazwać dany tekst „wartościowym”, „znaczącym”, przemawiają za jego obecnością w podręcznikach. Pytania o dydaktyczne i merytoryczne motywy zamieszczenia utworów pisarzy Ameryki Łacińskiej w podręcznikach są szczególnie istotne. Literatura iberoamerykańska jest bowiem „obca” (nie tylko z nazwy) współczesnym nastolatkom. Propozycja czytania w gimnazjum utworów Cortazara, Borgesa czy Paza może być zaskakująca, lecz (jak sądzę) — w pełni uzasadniona. [fragm. Tekstu] |