Abstract: | "Współczesna filozofia, na której gruncie głoszą swoje skrajne,
wysoko wyspecjalizowane, hieratyczne poglądy przedstawiciele różnych
kierunków i szkól, sprawia wrażenie, że jakiekolwiek porozumienie
między nimi nie jest możliwe. To samo da się powiedzieć o estetyce.
Także tutaj notoryczna zmienność i niezgodność poglądów
w zasadniczych kwestiach, jak również brak precyzji w odniesieniu
do podstawowych pojęć i związanych z nimi twierdzeń wskazywać
mogą na poznawczą jatowość i metodologiczną niekompetencję estetyki.
Znalezienia remedium na zaistniały stan podejmują się na sobie
właściwy sposób przedstawiciele postwittgensteinowskiej estetyki analitycznej.
Analityczne podejście do danego twierdzenia estetycznego
orzekającego prawdziwie (lub fałszywie) o jakimś przedmiocie, że jest
piękny, zakłada, po pierwsze, naszą wiedzę o tym, co znaczy, że coś
jest piękne, po drugie zaś, że jakkolwiek rozumiemy tę kwalifikację
piękna, dany przedmiot ją ma (lub nie)’." (fragm.) |