Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/10976
Tytuł: | Jako w piekle, tak i na ziemi. Topografia włoskiego kina grozy na przykładzie filmów Daria Argenta |
Autor: | Pieniążek, Przemysław |
Słowa kluczowe: | Kino europejskie; Krajobraz w kinie |
Data wydania: | 2017 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | B. Kita, M. Kempna-Pieniążek (red.), "Filmowe pejzaże Europy" (S.107-131). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | Fantasmagoryczny świat twórcy Głębokiej czerwieni (Profondo rosso,
1975) jest miejscem, w którym dochodzi do scalenia przeróżnych (nie tylko
kinematograficznych) tropów i konwencji w nową artystyczną jakość.
Jego specjalnością są krwawe dreszczowce spod znaku giallo. Seans dzieł Argenta jest bowiem zaproszeniem do uczestnictwa w (większości przypadków) bardzo starannie zaaranżowanym transgresyjnym
doświadczeniu ekscesu i grozy o prawdziwie infernalnym posmaku. Świat mistrza włoskiego kina grozy to paranoidalna rzeczywistość, gdzie każdy i wszystko budzi podejrzenia i gdzie powszechnie
panuje „nieprzyjemne przekonanie, że coś bardzo złego leży u podstaw
świata, coś, wobec czego dowolny akt przemocy czy przewrotności wydaje
się zaledwie wierzchołkiem góry lodowej”. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/10976 |
ISBN: | 978-83-226-3169-0 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|