http://hdl.handle.net/20.500.12128/10976
Title: | Jako w piekle, tak i na ziemi. Topografia włoskiego kina grozy na przykładzie filmów Daria Argenta |
Authors: | Pieniążek, Przemysław |
Keywords: | Kino europejskie; Krajobraz w kinie |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Citation: | B. Kita, M. Kempna-Pieniążek (red.), "Filmowe pejzaże Europy" (S.107-131). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstract: | Fantasmagoryczny świat twórcy Głębokiej czerwieni (Profondo rosso, 1975) jest miejscem, w którym dochodzi do scalenia przeróżnych (nie tylko kinematograficznych) tropów i konwencji w nową artystyczną jakość. Jego specjalnością są krwawe dreszczowce spod znaku giallo. Seans dzieł Argenta jest bowiem zaproszeniem do uczestnictwa w (większości przypadków) bardzo starannie zaaranżowanym transgresyjnym doświadczeniu ekscesu i grozy o prawdziwie infernalnym posmaku. Świat mistrza włoskiego kina grozy to paranoidalna rzeczywistość, gdzie każdy i wszystko budzi podejrzenia i gdzie powszechnie panuje „nieprzyjemne przekonanie, że coś bardzo złego leży u podstaw świata, coś, wobec czego dowolny akt przemocy czy przewrotności wydaje się zaledwie wierzchołkiem góry lodowej”. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/10976 |
ISBN: | 978-83-226-3169-0 |
Appears in Collections: | Książki/rozdziały (W.Hum.) |
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pieniazek_Jako_w_niebie.pdf | 1,3 MB | Adobe PDF | View/Open |
Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons License