http://hdl.handle.net/20.500.12128/21666
Tytuł: | Perspektywa dialogu między kulturami na lekcjach języka polskiego |
Autor: | Ochwat, Magdalena |
Słowa kluczowe: | edukacja literacka; dialog między kulturami; wielokulturowość |
Data wydania: | 2018 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | K. Jędrych, D. Krzyżyk, M. Ochwat, M. Wójcik-Dudek (red.), "Przestrzenie spotkania : tom dedykowany Profesor Ewie Jaskółowej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej" (S. 159-174). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | Dokonujące się na świecie gwałtowne przemiany społeczne, gospodarcze i polityczne, masowe, niespotykane wcześniej na taką skalę wzmożone i przyspieszone migracje pokazały dobitnie, jak bardzo zróżnicowany jest świat współczesny z jego wielością, odmiennością i innością. Bez wątpienia, wśród najważniejszych charakterystyk określających współczesność znajduje się różnorodność rasowa, etniczna, kulturowa, tożsamościowa, religijna czy seksualna. Wydaje się również, że to właśnie różnorodność najbardziej dziś polaryzuje społeczeństwa - ma zarówno swoich gorliwych zwolenników, jak i żarliwych przeciwników, między którymi wciąż powiększa się przepaść. Ci pierwsi twierdzą, że różnorodność wzbogaca, a zarazem wzmacnia naszą kulturę, zapewniając grunt dla pozytywnych relacji, harmonii i wzajemnego szacunku. Ci drudzy zaś wskazują jej katastroficzne efekty - dysharmonię, wojny i niepokój. Trudno więc nie uczynić z tak istotnego, wszechobecnego zjawiska tematu badań naukowych czy motywu w literaturze, sztuce i w innych produktach kultury. Nie sposób także pomijać różnorodności kulturowej, szczególnie w kształceniu polonistycznym. [fragm. tekstu] |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/21666 |
ISBN: | 978-83-226-3308-3 978-83-226-3309-0 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.) |
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Ochwat_Perspektywa_dialogu_miedzy_kulturami_na_lekcjach_jezyka_polskiego.pdf | 524,37 kB | Adobe PDF | Przejrzyj / Otwórz |
Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons