Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/22180
Tytuł: | Bogusława Latawiec w światach Caravaggia |
Autor: | Dembińska-Pawelec, Joanna |
Słowa kluczowe: | Bogusława Latawiec; Caravaggio; Gustaw Herling-Grudziński; ekfraza; interferencja sztuk; intersemiotyczność |
Data wydania: | 2021 |
Wydawca: | Warszawa : Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo |
Źródło: | M. Jochemczyk, M. Piotrowiak, A. F. de Carlo (red.), "Trans-misje : polsko-włoskie relacje w literaturze, kulturze i języku : tom jubileuszowy ofiarowany Profesor Janinie Janas" (S. 111-123). Warszawa : Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo |
Abstrakt: | Problematyka szkicu skupia się na malarstwie Caravaggia, które stało się źródłem ekfrastycznych inspiracji w wierszu Bogusławy Latawiec „Światy Caravaggia”. Utwór poetki jest jak nieśpieszny spacer po muzeum wypełnionym jego obrazami, wśród których autorka szkicu identyfikuje takie płótna, jak: Chłopiec ugryziony przez jaszczurkę, Amor zwycięski, Męczeństwo Świętego Piotra, Madonna Loretańska, Złożenie do grobu, Śmierć Madonny, i inne. Caravaggio nazywany jest peintre maudit, w dzieciństwie przeżył epidemię dżumy, która zabrała bliskich członków jego rodziny, a większą część życia spędził uciekając przed wyrokiem za zabójstwo. Gustaw Herling-Grudziński pisał, że malarz miał wbity za skórę cierń śmierci. Autorka szkicu wskazuje na głębokie pokrewieństwa techniki malarskiej Caravaggia i sztuki poetyckiej Latawiec, które upatruje w grze ciemności i światła. Efekt chiaroscuro widoczny na obrazach genialnego malarza, towarzyszy także lirycznej kreacji w utworach autorki „Światów Caravaggia”. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/22180 |
ISBN: | 978-83-66898-03-5 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|