Abstrakt: | Dzisiejsza szkoła walczy o sukcesy. Skupia się na maksymalizowaniu
potencjału uczniów, zwielokrotnieniu zadowalających
wyników dydaktycznych i wychowawczych oraz pomnażaniu kapitału
najwybitniejszych. Dyrektorzy szkół, przedstawiciele nadzoru
pedagogicznego, rodzice, a nierzadko i sami uczniowie mobilizują
nauczycieli do uczestnictwa, nawet wbrew ich woli, w modnym
pędzie do zdobywania jak najlepszych mierzalnych rezultatów ich
pracy. Władze oświatowe stawiają sobie za cel stworzenie szkoły
atrakcyjnej i skutecznej, zachęcają więc do współpracy dydaktyków,
psychologów, pedagogów, neurologów oraz prawników. Dydaktycy,
neurodydaktycy szukają sposobu na jak najlepsze zorganizowanie
procesu nauczania, dążą do poznania zasad funkcjonowania mózgu,
możliwości psychicznych czy poznawczych uczniów, czynników
sprzyjających zapamiętywaniu i koncentracji uwagi, starają się
uczynić wszystko, by czas szkolny był jak najbardziej efektywny,
a uczniowie na poszczególnych etapach nauczania dobrze przygotowani
nie tylko do starć z egzaminacyjnymi kluczami, ale także do wymogów rynku pracy. Wszystkie podmioty zaangażowane
w proces przemian w polskiej edukacji obradują, badają, modernizują,
nowelizują. |