Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/320
Tytuł: | Questionnaires and interviews in teacher research |
Autor: | Biedrzyńska, Anna D. |
Słowa kluczowe: | kwestionariusz; wywiad; narzędzie badawcze |
Data wydania: | 2011 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | D. Gabryś-Barker (red.), "Action research in teacher development: an overview of research methodology" (s. 25-52). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | W niniejszym rozdziale scharakteryzowany został kwestionariusz jako narzędzie badań początkującego naukowca. Dodatkowo zaprezentowano również informacje dotyczące wywiadu. Rozdział podzielić można na kilka głównych części. Pierwszą z nich stanowi teoretyczne wprowadzenie do omawianego tematu. Autorka przybliża czytelnikowi zalety i wady badań kwestionariuszowych oraz kieruje jego uwagę w stronę czynników wpływających niekorzystnie na rzetelność oraz wiarygodność badania. Następnie przedstawiono budowę kwestionariusza i opisano jego części składowe, czyli wprowadzenie, tytuł, część główną oraz zakończenie. W dalszej części rozdziału opisana została procedura tworzenia kwestionariuszy ze szczególnym uwzględnieniem etapu precyzowania zakresu tematycznego oraz formułowania, aranżacji i pilotażu pytań kwestionariuszowych (dokładnej analizie poddano konstrukcję różnego typu pytań otwartych i zamkniętych). Autorka podsumowuje następnie (w formie wskazówek dotyczących głównych zasad projektowania) najważniejsze cechy kwestionariusza. Ostatnia część rozdziału zawiera opis dwóch przykładowych badań, w których kwestionariusz stanowił narzędzie badawcze, oraz pytania kontrolne i tematy do dalszej dyskusji. Wywiad, jako gatunek mający wiele cech wspólnych z kwestionariuszem, omówiony został w sposób skrótowy. Końcową ilustracją zaprezentowanego tematu jest załączony przez autorkę przykładowy kwestionariusz. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/320 |
ISBN: | 978-83-226-1965-0 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|