Abstract: | "Analizowany materiał podzieliłem na pięć rozdziałów. W pierwszym
starałem się naszkicować obraz recepcji Bizancjum w sztuce
i polityce, koncentrując się na przykładach szczególnie jaskrawych.
Zamieszczone w nim teksty mają charakter jedynie poglądowy i powinny
służyć wskazaniu pozaliterackich przestrzeni, w których pojawiał
się problem Wschodniego Cesarstwa. W rozdziale drugim
przedstawiam historię recepcji wyrażeń bizantynizm i bizantyński
oraz obrazu Bizancjum w historiografii, ze szczególnym uwzględnieniem
pism trzech uczonych oświeceniowych, którzy wywarli największy
wpływ na sposób postrzegania Cesarstwa w wiekach późniejszych.Rozdział trzeci dotyczy
wykorzystania Bizancjum w literaturze europejskiej (głównie zachodnioeuropejskiej).
Moje rozważania kończą się zasadniczo na wieku
XIX. Utwory pochodzące z wieku XX zostały omówione w ostatniej
części rozprawy.Rozdział czwarty poświęciłem
analizie recepcji Bizancjum w kulturze i literaturze polskiej, koncentrując
się na dwóch mniej znanych tekstach literackich oraz najoryginalniejszym
polskim utworze inspirowanym Bizancjum (czyli Bazilissie
Teofanu Tadeusza Micińskiego).Piąty rozdział dotyczy Bizancjum
w kulturze masowej XX (a miejscami nawet XXI) wieku. Ze wszystkich
ten właśnie ma najbardziej otwarty charakter, nie tylko ze
względu na utwory, które pominąłem, ale również na te, które wciąż
powstają". |