Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/8456
Pełny rekord metadanych
DC poleWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPawelec, Dariusz-
dc.date.accessioned2019-03-11T08:04:47Z-
dc.date.available2019-03-11T08:04:47Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.citationW. Bolecki, A. Dziadek (red.), "Kulturowe wizualizacje doświadczenia" (S. 155-164). Warszawa : IBL PANpl_PL
dc.identifier.isbn978-83-61552-31-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12128/8456-
dc.description.abstractAutor szkicu, chce prześledzić tropy ekfrazy, przekroczając ich wyłącznie retoryczny i stylistyczny poziomu rozumienia. Przyjmuje, że trop może być także wykorzystany w charakterze „heurystycznego modelu”, w którym zawiera się określony typ myślenia bądź poznawania rzeczywistości. W takim postępowaniu uznaje się, że „trop nie jest pochodną, marginalną czy aberracyjną formą języka, lecz językowym paradygmatem par excellence”. Wychodząc od tezy Haydena White`a, głoszącej, że „dyskurs zawsze zdaje się umykać naszym danym ku strukturom świadomości, za pomocą których staramy się je uchwycić”, autor szkicu widzi konieczność potraktowania tropów „jako lingwistycznych ekspresji samych rodzajów świadomości”. W postępowaniu analitycznym sprawdza, czy w odniesieniu do ekfrazy, obowiązuje „wzorzec tropologiczny organizujący narrację” ustalony przez autora “Tropiki dyskursu”, na podstawie jego analiz m.in. prac Hegla, Nietzschego i Piageta. Do przeprowadzenia postępowania dowodowego autor wybiera utwór Witolda Wirpszy pt. “Melancolia I”, tekst poetycki, sugerujący związek z ryciną Dürera.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherIBL PANpl_PL
dc.subjecttropypl_PL
dc.subjectekfrazapl_PL
dc.subjectWitold Wirpszapl_PL
dc.subject"Melancolia I"pl_PL
dc.subjectAlbrecht Dürerpl_PL
dc.subject"tropologiczna reprezentacja"pl_PL
dc.subjectHayden Whitepl_PL
dc.subjectironiapl_PL
dc.titleTropy ekfrazy. Na przykładzie utworu pt. „Melancolia I” Witolda Wirpszypl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookPartpl_PL
dc.description.referencesDoorly P., Durer`s Melencolia I: Plato`s Abandoned Search for the Beautiful, „The Art. Bulletin” 2004, June 1.pl_PL
dc.description.referencesDziadek A., Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2004.pl_PL
dc.description.referencesHolländer H., Literatura – malarstwo – grafika. Interakcje, funkcje i konkurencja, przekł. K. Lukas, w: Ut pictura poesis, red. M. Skwara i S. Wysłouch, Gdańsk 2006.pl_PL
dc.description.referencesMan De P., Pojęcie ironii, przekł. A. Przybysławski, w: idem, Ideologia estetyczna, Gdańsk 2000.pl_PL
dc.description.referencesMan De P., Retoryka tropów (Nietzsche), w: idem: Alegorie czytania. Język figuralny u Rousseau, Nietzschego, Rilkego i Prousta, przekł. A. Przybysławski, Kraków 2004.pl_PL
dc.description.referencesNycz R., Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001.pl_PL
dc.description.referencesNycz R.,, Tropy „ja”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, „Teksty Drugie” 1994, nr 2.pl_PL
dc.description.referencesNycz R., Parodia i pastisz, w: idem, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1993.pl_PL
dc.description.referencesOuaknin M. A., Tajemnice Kabały, Warszawa 2006.pl_PL
dc.description.referencesPanofsky E., Trzy ryciny Albrechta Durera: Rycerz, Śmierć i Diabeł, Św. Hieronim w pracowni, Melencolia I, przekł. P. Ratkowska, w: idem, Studia z historii sztuki, wyb. J. Białostocki, Warszawa 1971.pl_PL
dc.description.referencesPanofsky E., Saxl F., „Melancolia I” Dürera, przekł. A. Pajek, „Pismo Literacko-Artystyczne” 1987, nr 6.pl_PL
dc.description.referencesStankowska A., Poezji nie pisze się bezkarnie. Z teorii i historii tropu poetyckiego, Poznań 2007.pl_PL
dc.description.referencesWhite H., Tropologia, dyskurs i rodzaje ludzkiej świadomości, przekł. A. Marciniak, w: idem, Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000.pl_PL
dc.description.referencesWirpsza W., Melancolia I, w: idem, Utwory ostatnie, Mikołów 2007.pl_PL
dc.description.referencesWirpsza W., Gra znaczeń. Szkice literackie, Warszawa 1965.pl_PL
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Pawelec_Tropy_ekfrazy.pdf961,86 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż prosty rekord


Wszystkie pozycje w RE-BUŚ są chronione prawem autorskim chyba, że zostało wskazane inaczej.