DC pole | Wartość | Język |
dc.contributor.author | Dembińska-Pawelec, Joanna | - |
dc.date.accessioned | 2019-03-12T07:13:18Z | - |
dc.date.available | 2019-03-12T07:13:18Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | E. Jakiel, J. Mosakowski (red.), "W kręgu apokryfów" (S. 261-275). Gdańsk : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7865-311-0 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12128/8469 | - |
dc.description.abstract | The sketch presents an interpretation of Czesław Miłosz poem Hymn o Perle in the context of apocryphal problems. The author emphasizes the literary character of Hymn o Perle, which was not translated from the original Gnostic text, but it is a poetic paraphrase. Subsequently, the author compares the Hymn o Perle with Polish apocryphal translations: from Syrian language (translated M. Starowieyski) and from Greek (translated L. Rzymowska). Referring to the work of Hans Jonas The Gnostic Religion and Gilles Quispel's Gnosis the author shows relationships with the Gnostic tradition, especially the idea of primordial man, salvator salvandus and salvator salvatus. Interpretation of the text leads to the psychoanalytic theory of C. G. Jung and his concept of anima, as well as topics of androgyny (M. Eliade). In this interpretation the Miłosz’s poem represents the idea of a mystical union, spiritual androgyny. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Cz. Miłosz | pl_PL |
dc.subject | Hymn o Perle | pl_PL |
dc.subject | gnoza | pl_PL |
dc.subject | apokryf | pl_PL |
dc.title | Literacki apokryf. O "Hymnie o Perle" Czasława Miłosza | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl_PL |
dc.description.references | Daniel – Rops: Przedmowa. W: Apokryfy Nowego Testamentu. Wybór i oprac. Daniel-Rops, F. Amiot . Tłum. Z. Romanowiczowa. Londyn 1955. | pl_PL |
dc.description.references | Dzieje Apostoła Judy Tomasza. Przeł. ks. M. Starowieyski. W: Apokryfy Nowego Testamentu. Apostołowie. Cz. 1. Andrzej. Jan. Paweł. Piotr. Tomasz. Red. ks. M. Starowieyski. Kraków 2007. | pl_PL |
dc.description.references | Dzieje Świętego Tomasza Apostoła. Przeł. L. Rzymowska. Wrocław 2002. | pl_PL |
dc.description.references | Eliade M.: Sacrum. Mit. Historia. Wybór esejów. Wybór M. Czerwiński. Tłum. A. Tatarkiewicz. Warszawa 1993. | pl_PL |
dc.description.references | Eliade M.: Obrazy i symbole. Szkice o symbolice magiczno-religijnej. Przeł. M. i P. Rodakowie. Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.description.references | Fiut A.: Moment wieczny. Poezja Czesława Miłosza. Kraków 2011. | pl_PL |
dc.description.references | Garbol T.: Po Upadku. O twórczości Czesława Miłosza. Lublin 2013. | pl_PL |
dc.description.references | Genette G.: Palimpsesty. Przeł. A. Milecki. W: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. T. 4, cz. 2. Oprac. H. Markiewicz. Kraków 1992. | pl_PL |
dc.description.references | Gorczyńska R.: Podróżny świata. Rozmowy z Czesławem Miłoszem. Komentarze. Kraków 1992. | pl_PL |
dc.description.references | Jonas H.: Religia gnozy. Przeł. M. Klimowicz. Kraków 1994. | pl_PL |
dc.description.references | Jung C. G.: Gnostyckie symbole jaźni. W: Tegoż: Rebis czyli kamień filozofów. Wybór i tłum. J. Prokopiuk. Warszawa 1989. | pl_PL |
dc.description.references | Kaźmierczyk Z.: Dzieło demiurga. Zapis gnostyckiego doświadczenia egzystencji we wczesnej poezji Czesława Miłosza. Gdańsk 2011. | pl_PL |
dc.description.references | Miłosz Cz.: Hymn o Perle. Kraków – Wrocław 1983. | pl_PL |
dc.description.references | Miłosz Cz.: Księgi Biblijne. Przekłady z języka greckiego i hebrajskiego. Kraków 2003. | pl_PL |
dc.description.references | Miłosz Cz.: Ziemia Ulro. Kraków 2000. | pl_PL |
dc.description.references | Myszor W. ks.: Poezja teologów. W: Muza chrześcijańska. T. I. Poezja armeńska, syryjska i etiopska. Red. ks. M. Starowieyski. Kraków 1984. | pl_PL |
dc.description.references | Pawelec D.: Genus uniwersum. W: Tegoż: Od kołysanki do trenów. Z hermeneutyki form poetyckich. Katowice 2006. | pl_PL |
dc.description.references | Pawelec D.: Kod hymniczny w poezji Czesława Miłosza. „Pamiętnik Literacki” 2011, z. 2. | pl_PL |
dc.description.references | Prokopiuk J.: Hymn o Perle w świetle gnozy. „Masada” 1991. | pl_PL |
dc.description.references | Quispel G.: Gnoza. Przeł. B. Kita. Warszawa 1988. | pl_PL |
dc.description.references | Rzymowska L.: Wstęp. W: Dzieje Świętego Tomasza Apostoła. Przeł. L. Rzymowska. Wrocław 2002. | pl_PL |
dc.description.references | Stankowska A.: „żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic”. O twórczości Czesława Miłosza. Poznań 2013. | pl_PL |
dc.description.references | Starowieyski M. ks: Ewangelie apokryficzne. „Znak” 1977, nr 5. | pl_PL |
dc.description.references | Starowieyski M. ks.: Wstęp. W: Apokryfy Nowego Testamentu. Apostołowie. Cz. 1. Andrzej. Jan. Paweł. Piotr. Tomasz. Pod red. ks. M. Starowieyskiego. Kraków 2007. | pl_PL |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|