Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/9704
Tytuł: | "Our house has burnt" : beyond the dialectics of place and space |
Autor: | Sławek, Tadeusz |
Słowa kluczowe: | dialectics; dialektyka; space; place |
Data wydania: | 1996 |
Wydawca: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | S. Stern-Gillet (red.), "Culture and identity" (S. 250-260). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | Opierając się na pracach Derridy, de Certeau, Deleuze’a i Guattariego, a także nawiązując do
tragedii ziem pojugosławiańskich, autor próbuje zaproponować typologię relacji człowieka i przestrzeni.
Systematyzuje ją w dwa typy związku. W jednym rzeczy pozostają w pewnym niezakłóconym
porządku, są dobrze zakotwiczone i umiejscowione {well-placed) w świecie; w drugim typie
relacji przedmioty zostają uwolnione ze swych miejsc i niejako wprawione w ruch (dis-placed).
Moment przejścia między jednym porządkiem a drugim nazywamy „kryzysem znajomego obrazu
świata” {crisis in familiarity). Na przykładzie romantycznej literatury zostaje przedstawiony tradycyjnie
rozumiany model świata jako „domu”, tj. przestrzeni, w której przedmioty codzienne zachowują
w sobie rewelatorską silę odsłaniania przeszłości i w ten sposób pozwalająjednostce zachować
poczucie przynależności grupowej. Dwie inne cechy „domu” to traktowanie teraźniejszości jako
trudnej do pokonania (mourning) przeszłości oraz sens relacji między żywymi a zmarłymi. Te właśnie
predyspozycje stanowią szczególną wartość „domu” w niesprzyjających warunkach historycznych
(np. Polska rozbiorowa). Ta formacja związku ze światem zostaje zastępowana przez relację, w której
„dom” i „zamieszkiwanie” ustępuje miejsca „wędrówce” (Thoreau i sauntering), „pomieszkiwaniu”
(Dillard i sojourning) i „nomadyzmowi” (Deleuze i Guattari). |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/9704 |
ISBN: | 8322606346 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|