Skip navigation

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21498
Title: Kwartet dramatyczny Wiesława Myśliwskiego
Authors: Wąchocka, Ewa
Keywords: Wiesław Myśliwski; twórczość Wiesława Myśliwskiego; muzyczność w literaturze
Issue Date: 2018
Publisher: Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Citation: J. Olejniczak, M. Boniecka, P. Zając (red.), "Myśl Myśliwskiego : (studia i eseje)" (S. 267-283). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstract: Dzieła dramaturgiczne nie przyniosły Wiesławowi Myśliwskiemu takiego uznania jak powieści. Przez krytyków bywały nieraz traktowane jak słabiej rozwinięte, mniej samodzielne skrzydło jego twórczości, choć trudno przeczyć, że miały też i mają nadal liczne grono sprzymierzeńców. Wydaje się, że w świetle przedstawionych tu analiz można przynajmniej częściowo zweryfikować tę niepochlebną opinię. Myśliwski jest nie tylko kontynuatorem tradycji umuzyczniania dramatu, której klasycznym przykładem są innowacje Stanisława Wyspiańskiego i Karola Huberta Rostworowskiego (np. w Judaszu z Kariothu), ale także jej odnowicielem. Współcześni autorzy preferują raczej muzyczność płynącą z brzmieniowych właściwości języka aniżeli muzykę w jej czystej postaci, muzyczność kreowaną przez układy rytmiczne (np. Porwanie Europy Jarosława Marka Rymkiewicza, Kowal Malambo Tadeusza Słobodzianka), uporządkowanie wersyfikacyjne (Nieskończona historia Artura Pałygi) czy instrumentację dźwiękową (Koczowisko Tomasza Łubieńskiego). Rzadziej natomiast można spotkać partnerskie połączenia (względnie zderzenia) dwu różnych sztuk - słowa i muzyki. [fragm. tekstu]
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/21498
ISBN: 978-83-226-3284-0
978-83-226-3285-7
Appears in Collections:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wachocka_Kwartet_dramatyczny_Wieslawa_Mysliwskiego.pdf428,35 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons License Creative Commons